Self-preparedness in Norwegian municipalities: Design and communication
Description
Full text not available
Abstract
Når vi ser en økning i ekstreme situasjoner forårsaket av ekstremvær, politisk ustabilitet og en stadig større avhengighet av kritisk infrastruktur er behovet for forberedte og øvede planer for beredskap viktigere enn noen sinne. Dette manifisterer seg gjennom nasjonale og kommunale beredskapsplaner samt gjennom et økende fokus på egenberedskap.
Denne masteroppgaven tar for seg hvordan best mulig kommunisere behovet for egenberedskap ut til befolkningen. Dette gjøres gjennom analyse og innsikt av dagens praksis i norske kommuner, ulikhetene mellom ulike kommuner og hvor mottakelig befolkningen er til å implementere planene.
Ut ifra denne insikten blir en ny designløsning lagt fram for å hjelpe kommuner med å gi folk tillitt til at de har gode planer for når en krise inntreffer, samt hva som er befolkningens ansvar innenfor disse planene. Løsningen forsøker også å lære bort temaet egenberedskap på en måte som fokuserer på samarbeid og det å sammen møte utfordringer. Designløsningen er et kortbasert spill som kan implementeres i undervisningssammenheng i skolen og som kan gjøre elever trygger på at en krisesituasjon er en utfordring man kan møte på en god måte gjennom samarbeid og forberedelser.
Denne oppgaven tar i bruk ulike designmetoder for å forså utfordringen med temaet, koke det ned til noe håndterbart og gjennom en iterativ prosess komme frem til en løsning som tar for seg de mest pressende av utfordringene. As we experience an increase in extreme situations due to climate change, political turmoil and a dependency on digital infrastructure, the need for planned and rehearsed preparedness is more important than ever. This manifests itself through national and municipal preparedness plans as well as through the focus on self-preparedness.
This master project focuses on how to best communicate the need for citizen preparedness to the population. It does so through research and insight into the current practices within Norwegian municipalities, the differences between different municipalities and the mental readiness of the population to implement the plans.
Form this research, a new design solution is being proposed to help municipalities instil trust that they have good and prepared plans for when a critical situation takes place. The solution also tries to teach the topic of self-preparedness in a way that focuses on cooperation and together meeting challenges. The solution is a card based game that can be implemented within the school system to introduce the topic and make students confident that a critical situation is a challenge that can be met with cooperation and preparations.
This thesis uses different design methods to understand the challenge, boil it down and through an iterative process come up with a solution that tackles the most pressing problems found.