Living in a Left-Handed World: The Effect of Left-Handed Tools on the Performance of Daily
Description
Full text not available
Abstract
Abstrakt
Bakgrunn: Hånden kan beskrives som det mest aktive og interaktive verktøyet i dagliglivet, som representerer et mangfold av ulike evner innen motoriske oppgaver. En nær sammenheng mellom en persons prestasjoner i egenomsorg og fritidsaktiviteter og finmotorikk i hånden har blitt bekreftet i mange studier. Daglige håndverktøy er vanligvis laget for retthendte. Som et resultat blir venstrehendte tvunget til å tilpasse seg å bruke høyrehendte verktøy. Mange studier har reflektert dårlige ytelsesnivåer til venstrehendte ettersom de har vært utsatt for bruk av høyrehendte verktøy i årevis som forårsaker ubehag og til og med øker risikoen for ulykker eller skader. Metodikk: Denne eksperimentelle studien inkluderte 42 voksne deltakere, 15 av dem var venstrehendte og 27 var høyrehendte, og deres gjennomsnittsalder var 36,69 ± 13,73 år. Deltakerne fikk utdelt spørreskjemaer om bruk av den dominerende og ikke-dominante hånden. De utførte deretter praktiske oppgaver for å vurdere tiden eller nøyaktigheten av å utføre aktiviteter for å utfordre sin dominerende hånd med fem forskjellige daglige håndverktøy: boksåpnere, skrellere, datamus, sakser og brødkniver. Alle verktøyene var like identiske, bare de var motsatt side. De respektive venstre- og høyrehendte verktøyene ble testet i randomisert rekkefølge. Resultater: Analyse med ulike verktøy viste at det var signifikante forskjeller mellom venstrehendte og høyrehendte deltakere når de utførte oppgaver. Samlet sett viste sammenligninger innenfor deltaker at høyrehendte presterte betydelig dårligere med alle venstrehendte verktøy enn med tilsvarende høyrehendte verktøy bortsett fra skrelleren. På samme måte som venstrehendte opplever når de må bruke høyrehendte verktøy, møter høyrehendte mennesker utfordringer når de har å gjøre med venstrehendte verktøy. Sammenligningene mellom deltakerne viser at høyrehendte presterte betydelig bedre med høyrehendte verktøy enn venstrehendte gjorde for saks, datamus og brødkniv, mens venstrehendte bare presterte bedre enn høyrehendte med venstrehendte brødkniv. Konklusjon: Studien konkluderer med at det er betydelige forskjeller i tid og nøyaktighet av ytelsene ved bruk av ulike verktøy mellom venstrehendte og høyrehendte. Høyrehendte presterte mye dårligere med venstrehendte verktøy enn med høyrehendte, noe som ligner på når venstrehendte presterer med høyrehendte verktøy.