Idrettselever og doble karrierer: En undersøkelse av grunnleggende psykologiske behov og sense of belonging i skole- og idrettskonteksten og deres assosiasjoner med personlig utbrenthet og frykt for å feile.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3183492Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn og hensikt: Ungdom som balanserer en skolehverdag og idrettshverdag kan oppleve økte krav når de begynner på videregående skole knyttet til prestasjoner i begge kontekstene. Denne doble karriereveien de lever i kan være en negativt for personlig utbrenthet og frykten for å feile. Det blir derfor hensiktsmessig å undersøke om for eksempel høy grad av sense of belonging og oppfyllelse av de grunnleggende psykologiske behovene i selvbestemmelsesteorien, kan fungere som en buffer for de negative aspektene personlig utbrenthet og frykt for å feile. Hensikten med denne studien er derfor å undersøke hvordan grunnleggende psykologiske behov og sense of belonging i skole- og idrettskonteksten er assosiert med personlig utbrenthet og frykt for å feile.
Metode: I arbeidet med denne studien har det blitt samlet inn empiri fra idrettselever med en dobbel karrierevei der idrettslige resultater og skoleresultater er i fokus. Dette har blitt samlet inn gjennom en kvantitativ spørreundersøkelse sendt ut til idrettslinjer på videregående skoler i Norge. Innsamlingen har foregått både på våren og høsten 2024. Utvalget i studien består av ungdom som drev med organisert idrett og gikk på idrettslinja (N = 120). For å undersøke studiens hensikt ble det benyttet lineær regresjon, korrelasjonsmatriser, t-tester og one way anova-tester.
Resultat: Resultatene i studien viste at idrettselevenes selvrapporterte behovsfrustrasjon var assosiert med høyere grad av personlig utbrenthet både på skolen og i idretten. Behovsfrustrasjon i idrettskonteksten var også assosiert med en høyere grad av frykt for å feile, men dette resultatet ble ikke funnet i skolekonteksten. En årsak til dette kan være at prestasjonene i idrettskonteksten er mer synlige for andre, enn det skoleprestasjoner er hvor man har mulighet til å skjule feil i en større grad. Studien viste også at graden av sense of belonging i idretten påvirket graden av personlig utbrenthet hos respondentene positivt, og ikke negativt som tidligere antatt. Dette kan forklares med at utøvere som har en sterk sense of belonging, har et større oppmøte på treninger og kamper. Dette kan være på grunn av at man føler seg pliktig til å møte opp på trening selv om man er syk og/eller sliten.
Nøkkelord: Dobbel karrierevei, organisert idrett, skole, ungdom, selvbestemmelsesteorien, grunnleggende psykologisk behovsteori, sense of belonging, personlig utbrenthet, frykt for å feile Background and purpose: Adolescents who balance a school life and a sport life may experience increased demands related to performance in both contexts when they begin at upper secondary school. This dual career pathway they live in can negatively impact personal burnout and fear of failure. Therefore, it is relevant to investigate whether, for example, a high sense of belonging and fulfillment of the basic needs in self-determination theory can serve as a buffer against the negative aspects personal burnout and fear of failure. The purpose of this study is therefore to examine how basic psychological needs and sense of belonging in school and sports context are associated with personal burnout and fear of failure.
Method: In this study, empirical data have been collected from sport students with a dual career path where both athletic results and academic results are in focus. This has been collected through a quantitative survey distributed to sports programs at upper secondary schools in Norway. The data collection took place in both the spring and autumn of 2024. The sample in the study consists of adolescents who participated in organized sports and attended the sports program (N = 120). Linear regression, correlation matrices, t-tests and one way anova-tests were used to investigate the purpose of the study.
Results: The results of the study showed that sport students’ self-reported need frustration was associated with a higher degree of personal burnout both in school and in sports. Need frustration in the sports context was also associated with a higher degree of fear of failure, but this result was not found in the school context. One possible explanation for this could be that performance in sport context is more visible to others compared to school achievements, where there is at greater opportunity to hide failure. The study also showed that the degree of sense of belonging in sports positively influenced the degree of personal burnout among the respondents, and not negatively as previously assumed. This can be explained by the fact that athletes who have a strong sense of belonging have a bigger attendance at training and matches. This may be because they feel obliged to show up for training even when they are sick and/or tired.
Key-words: Dual career, organized sport, school, adolescents, self-determination theory, basic psychological needs theory, sense of belonging, personal burnout, fear of failure