De minste barnas symptomuttrykk – tegn på omsorgssvikt eller nevroutviklingsforstyrrelse? Eller begge deler?
Master thesis

Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1367]
Abstract
Hensikt og formål: Formålet med oppgaven er å undersøke hvilke erfaringer ansatte som jobber med barnevern har i saker med barn i alderen 0-5 år, hvor det er bekymring for om at barnet kan ha en nevroutviklingsforstyrrelse i tillegg til omsorgssvikt. Typiske tegn på skjevutvikling eller omsorgssvikt hos de minste barna, er sammenfallende med symptomer på autismespekterforstyrrelse (ASD) og hyperkinetisk forstyrrelse (ADHD), og kan være vanskelig å skille. Jeg er interessert i hvordan ansatte i ulike faser i en barnevernssak erfarer disse sakene; hvordan de jobber, hvilke vurderinger de tar, hvordan de erfarer samarbeid med andre instanser, og hvilke muligheter og barrierer de erfarer.
Teoretisk forankring: Aktuell litteratur knyttet til barnevern, omsorgssvikt og nevroutviklingsforstyrrelser er gjennomgått og benyttes for å skape en kontekst med studiens funn.
Metode: I denne studien er det benyttet kvalitativ metode med fokusgrupper. Tre fokusgrupper med hhv. tre, tre og fire deltakere er intervjuet. Intervjuene er analysert med analysemetoden systematisk tekstkondensering.
Resultater: Studiens hovedfunn er at ansatte i Byomfattende ressursavdeling, tverrfaglig helsekartlegging og senter for foreldre og barn erfarer at det er flere barrierer innen tverretatlig samarbeid når det gjelder barna som problemstillingen omfatter. Videre erfarer deltakerne kompleksiteten med overlappende symptomer og samsykelighet, samt at de peker på viktigheten av tverrfaglighet, god nok kompetanse og erfaring i møte med studiens problemstilling.
Konklusjon: Studiens problemstilling er noe ansatte som jobber med barnevern stadig møter på, og beskriver kompleksiteten av. Det synes som det er behov for ytterligere forskning på dette området.
Nøkkelord: Omsorgssvikt, sped- og småbarn, autismespekterforstyrrelse, ADHD, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, barnevern Purpose: The purpose of the thesis is to investigate the experiences of child welfare workers in cases involving children aged 0-5 years, where there is concern that the child may have a neurodevelopmental disorder in addition to neglect. Typical signs of developmental delay or neglect in the youngest children coincide with symptoms of autism spectrum disorder (ASD) and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and can be difficult to distinguish. I am interested in how workers in different phases of a child welfare case experience these cases; how they work, what assessments they make, how they experience collaboration with other agencies, and what opportunities and barriers they experience.
Theory: Current literature related to child welfare, neglect, and neurodevelopmental disorders has been reviewed and used to create a context for the study's findings.
Method: This study uses a qualitative method with focus groups. Three focus groups with three, three and four participants respectively were interviewed. The interviews were analyzed using the analysis method systematic text condensation.
Results: The study's main finding is that employees in the Byomfattende ressursavdeling, Tverrfaglig helsekartlegging and the center for parents and children experience that there are several barriers to interagency cooperation when it comes to the children that the study involves. Furthermore, the participants experience the complexity of overlapping symptoms and comorbidity, and that they point to the importance of interdisciplinarity, sufficient competence and experience in addressing the study's problem.
Conclusion: The study's theme is something child welfare workers constantly encounter, and describes the complexity of. It seems that there is a need for further research in this area.
Keywords: Neglect, infants and toddlers, autism spectrum disorder, ADHD, interdisciplinary and interagency cooperation, child welfare