"For meg så var det alfa og omega det her. For at jeg skal få et godt liv etterpå. Altså to timer. Tenk deg det": En kvalitativ studie av pasienters opplevelser av møtet med psykisk helsevern gjennom et Tidlig avklaringsteam
Description
Full text not available
Abstract
I regjeringens opptrappingsplan for psykisk helse legges det frem et behov for en omorganisering og effektivisering av helsetjenestene. Det pekes på hvordan en forenkling av inntaksrutiner med raske avklaringer kan være nyttig. I tråd med det økende antallet nyhenviste pasienter, har Tidlig avklaringsteam (TA) blitt trukket frem som en lovende tilnærming for å forenkle og forbedre veien inn i poliklinisk psykisk helsevern. Dette er et tjenestetilbud utviklet for å foreta en utvidet og tidlig avklaring av pasienter. Dybdeinformasjon av de som benytter seg av tjenestetilbudet har ikke blitt kartlagt tidligere, og studiens formål er derfor å oppnå kvalitativ innsikt i hvordan pasienter opplever møtet med psykisk helsevern gjennom et Tidlig avklaringsteam.
Det ble gjennomført ni semistrukturerte intervjuer av pasienter som hadde hatt sin første time hos TA ved Nidelv distriktspsykiatrisk senter (DPS), og refleksiv tematisk analyse ble brukt som kvalitativ analysemetode. Resultatene indikerer at deltakernes opplevelser av tilbudet sentrerte seg rundt fire tema: (1) Rask tilgang til helsehjelp bidro til at deltakerne følte seg sett og hørt, samt forhindret en forverring av problemene, og skapte en forutsigbarhet for fremtiden. (2) Det menneskelige møtet var viktig, der det opplevdes spesielt meningsfullt å møte behandlerne ansikt til ansikt. Deltakerne løftet frem relasjonelle aspekter som satt i gang indre psykologiske prosesser og påfølgende endring. Behandlernes trygge væremåte åpnet også for en naturlig samtale. (3) Elementer ved samtaleformen var betydningsfulle for opplevelsen. Disse inkluderte å bli møtt av to behandlere, at samtalen bar preg av en felles dialog, og at tilbudet hadde en fleksibilitet som tilrettela for individuelt tilpasset hjelp. (4) Åpen og tydelig informasjonsformidling, både i forkant av og underveis i samtalen, var viktig for muligheten til forberedelse, samt trygghet og kontroll underveis. I tilfeller der informasjonsdelingen var mangelfull, oppsto det usikkerhet hos deltakerne. Dette viser et behov for tydelig informasjonsformidling når behandlingstilbud omorganiseres. De ovennevnte funnene gir innsikt i hvilke elementer som påvirker pasienters opplevelser av møtet med TA, og belyser hva som bør legges til grunn for å imøtekomme deres behov i en tidlig avklaringssituasjon. Funnene kan bidra til å forbedre og videreutvikle TA som psykologisk intervensjon, og vil inngå med supplerende informasjon i den pågående MEET-studien, som idéen til denne hovedoppgaven utgikk fra.
Nøkkelord: tidlig avklaring, refleksiv tematisk analyse, psykisk helse, menneskelig møte, klinisk intervju, helhetlig helsehjelp, brukermedvirkning, terapeutisk allianse. The National Government Action Plan for mental health presents a need for reorganization and streamlining of health services. The plan points out how simplification of routines regarding the admission of patients, including quick clarification of patient needs, can be useful. In relation to the increasing number of newly referred patients, the Early assessment Team (EaT) has been mentioned as a promising approach to simplify and improve the pathway into mental health care. EaT is a mental health care option developed for carrying out an extended and early assessment of patients. Service users' experiences of EaT have not been researched before. Therefore, the purpose of this study is to gain qualitative insight into patients' experiences of meeting the mental health services via an Early assessment team.
Nine semi-structured interviews were conducted with patients who had attended their first appointment with the EaT at Nidelv Community Health Center (CMHC). Reflexive thematic analysis was used as the qualitative analysis method. The results indicate that the participants' experiences of the meeting revolved around four themes: (1) The early access to health care made the participants feel heard and seen, counteracted deterioration of problems, and created predictability regarding their future. (2) The human encounter was highlighted, where the conversation face to face was meaningful to the participants. They pointed out how relational aspects initiated internal, psychological processes and change. Additionally, the therapists' demeanor facilitated a safe conversation (3) Elements regarding the conversation format were important. Firstly, the use of two therapists. Secondly, a joint dialogue during the assessment. Lastly, the flexibility that facilitated individually adjusted help. (4) Clear dissemination of information, both in the time leading up to and during the conversation, was essential. It affected the participants' ability to prepare, and their perceived safety and control during the conversation. If the dissemination was deficient, the participants experienced uncertainty. This identifies a need for clear communication when treatment options are reorganized. The four themes that have been presented will provide insight into which elements influence patients' experiences of their meeting with an EaT. Additionally, the results can help improve and further develop EaT as a psychological intervention. Lastly, they will provide supplementary information for the ongoing MEET-study, from which the idea of this main thesis originated.
Keywords: early assessment, reflexive thematic analysis, mental health, human encounter, clinical interview, comprehensive health care, service user involvement, therapeutic alliance.