In situ simulering som pedagogisk metode på intensivavdelingen
Description
Full text not available
Abstract
IntroduksjonSimulering er en pedagogisk metode som har blitt brukt innen helsevesenet siden 1950, med et grunnlag som omhandler læring gjennom handling. For å utvikle helsepersonells kompetanse anbefales det økt bruk av simulering. In situ simulering er en simuleringsaktivitet som foregår i eget klinisk miljø der man jobber til vanlig, der tidligere forskning viser at trening i kjente omgivelser kan ha flere fordeler, og kan føre til at simuleringen oppleves enda mer virkelighetsnær.
HensiktHensikten med denne studien er å tilegne større kunnskap og forståelse for intensivsykepleieres erfaringer med in situ simulering som pedagogisk metode på intensivavdelingen.
MetodeDette er en kvalitativ studie med en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. Det er gjennomført individuelle intervju av ni intensivsykepleiere fra to sykehus, fra mars til april i 2024. Det er brukt refleksiv tematisk analyse for å analysere innsamlet data, basert på Braun og Clake.
ResultatResultatet består av tre hovedtemaer som beskriver hvordan intensivsykepleiere erfarer in situ simulering som pedagogisk metode: 1) Balanse mellom læring og utfordringer med in situ simulering, 2) Tilrettelegging for in situ simulering i intensivavdelingen og 3) Debrifingens betydning for læringsutbyttet. In situ simulering er en nyttig og etterspurt pedagogisk metode som har betydning for intensivsykepleieres kompetanseheving og utvikling av ferdigheter. Simuleringen bør planlegges godt og ledes av kompetente fasilitatorer. Dette for få en mest mulig virkelighetsnær opplevelse underveis og gode debrifinger i etterkant. Sistnevnte blir sett på som den viktigste fasen av simuleringen, der man lærer av hverandre gjennom refleksjon.
KonklusjonIn situ simulering er en pedagogisk metode som har betydning for intensivsykepleiernes utvikling av kompetanse, kommunikasjonsferdigheter og situasjonsforståelse. Dette kan videre bidra til å skape trygghet og redusere stress i møte med en reell situasjon. Det er viktig for læringsutbyttet at simuleringsmiljøet oppleves som trygt og virkelighetsnært. Dette krever at simuleringen planlegges og gjennomføres av noen som har kjennskap til avdelingen, og som innehar kompetanse til å lede simuleringen på en profesjonell måte.
Nøkkelord: in situ simulering, intensivsykepleiere, intensivavdeling, erfaring BackgroundSimulation is a pedagogic method that has been used in healthcare since 1950, based on learning through action. To develop the competence of healthcare personnel, increased use of simulation is recommended. In situ simulation is a simulation activity that takes place in the clinical environment where you usually work, and previous research shows that training in familiar surroundings can have several advantages and can make the simulation experience even more realistic.
AimThe aim of this study is to engage more knowledge and understanding of intensive care nurses’ experiences of in situ simulation as a pedagogic method in the intensive care unit (ICU).
MethodThis is a qualitative study with a phenomenological-hermeneutic approach. Individual interviews were conducted with nine intensive care nurses from two hospitals, in the period March to April 2024. Reflexive thematic analysis was used to analyze the collected data, based on Braun and Clarke.
ResultsThe results ended up with three main themes which describe how intensive care nurses’ experiences in siu simulation as a pedagogic method: 1) Balance between learning and challenges within situ simulation, 2) Facilitation of in situ simulation in the intensive care unit and 3) The meaning of debriefing to the learning outcome. In situ simulation is a useful and sought-after pedagogical method that is important for intensive care nurses’ competence enhancement and skill development. The simulation should be planned well and lead by competent facilitators. This is to get the most realistic experience possible and a good debrief afterwards. The latter is seen as the most important phase of the simulation where you learn from each other through reflection.
ConclusionIn situ simulation is a pedagogic method that impacts the development of competence, communication skills, and situational awareness of intensive care nurses, which can help create a sense of fearlessness and reduce stress in real situations. It is important for the learning outcome that the simulation environment feels safe and realistic, which requires the simulation to be planned and conducted by someone familiar with the department and by someone with competence to lead the simulation in a professional manner.
Keywords: in situ simulation, intensive care nurse, intensive care unit, experience