Sykepleieres erfaringer med oppgavedeling med helsefagarbeidere i spesialavdelinger - En kvalitativ studie
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Det er estimert nasjonal sykepleiemangel i Norge. Den store mangelen på helsepersonell gjør at velferdssamfunnet står overfor store utfordringer. Slik som helse- og omsorgssektoren har utviklet seg, utfører høyt utdannet personell flere oppgaver nå enn før. For å imøtekomme fremtidige behov er det viktig å sikre tilstrekkelig og riktig kompetanse til rett tid. Behovet for kompetanse og etterspørsel av personellgrupper påvirkes av hvordan oppgavene fordeles. Når man skal bestemme hvem som gjør hva må det tas hensyn til både oppgavene som skal utføres, og at kvalitet og pasientsikkerhet ivaretas. Undersøkelser viser at sykepleiere bruker mye av arbeidstiden sin på å gjøre oppgaver som kunne blitt utført av helsefagarbeidere eller annet støttepersonell. Som et svar på sykepleiermangelen, har det blitt mer aktuelt å forbedre strukturen på arbeidet gjennom tydeligere oppgavedeling.
Hensikten med studien var å undersøke sykepleieres erfaringer med oppgavedeling mellom sykepleiere og helsefagarbeidere i spesialavdeling på sykehus.
Metode: Kvalitativ studie med semistrukturerte individuelle intervju. Studien ble gjennomført ved akuttmottaket og kirurgisk overvåkning på St. Olavs hospital i perioden mai 2023-juni 2023. Deltakerne var 16 sykepleiere og spesialsykepleiere. Datamaterialet ble analysert ved bruk av tematisk analyse i tråd med Braun og Clarke sin metode.
Funn: Analysen resulterte i fire hovedkategorier: helsefagarbeiderne som en ressurs, usikkerhet og belastning, uklart handlingsrom og ansvar og faktorer for en vellykket oppgavedeling. Studien viste at sykepleiere hadde positive erfaringer med å ha helsefagarbeidere i avdelingen. De bidro til avlastning og bedre arbeidsflyt. Det kom imidlertid frem at utydelige roller og manglende oversikt over kompetanse førte til utfordringer, og at utrygghet blant sykepleierne påvirket oppgavefordelingen. Utfordringer knyttet til organisering handlet om utydelige rammer og hvilken funksjon helsefagarbeiderne skulle og kunne ha. Det var bekymring for om helsefagarbeiderne hadde fått den opplæringen de trengte, men at dette ble bedre etter de fikk mer systematisk opplæring. For å få til en vellykket oppgavedeling ble kartlegging av kunnskap, tydelig rollefordeling, innovasjon og tilpasset opplæring vektlagt.
Konklusjon: Studien vår viste at det kan være hensiktsmessig å se på om helsefagarbeidere har den kompetansen sykepleierne opplever å ha behov for, hvilke utfordringer vi kan møte, og hvordan vi kan unngå disse. Samlet sett gir denne studien en forståelse av sykepleiernes erfaringer med oppgavedeling i spesialavdelinger. Background: There is an estimated national nursing shortage in Norway. The significant shortage of health personnel means that the welfare society faces major challenges. As the healthcare sector has developed, highly educated personnel now performing more tasks than before. In order to meet future needs, it is important to ensure sufficient and correct competence at the right time. The need for competence and demand for personnel groups is affected by the task sharing. When deciding who does what, consideration must be given to the tasks and ensuring that quality and patient safety are maintained. Surveys show that nurses spend a significant amount of their work time on tasks that could be performed by healthcare workers or other support staff. In response to the nursing shortage, there has been an increasing focus on improving the structure of work through clearer task sharing.
The aim of the study was to investigate the experiences nurses have of task sharing with healthcare workers in hospitals
Method: Qualitative study with semi-structured individual interview. The study was carried out at the emergency department and surgical icu at St. Olav's hospital in the period may 2023-june 2023. The participants were 16 nurses and special nurses. The data was analyzed using thematic analysis in line with Braun and Clarke's method.
Findings: The analysis resulted in four main categories: healthcare workers as a resource, uncertainty and burden, unclear room for action and factors for successful task sharing. The study showed that nurses had positive experiences with having healthcare workers in the department. They contributed to reducing the workload and improved workflow. However, it emerged that unclear roles and lack of overview of competence led to challenges, and that insecurity among the nurses affected the task sharing. Challenges related to organization included unclear frameworks and what function health care workers should and could have. There was concern whether healthcare workers had received the training they needed, but this improved after they received more systematic training. In order to achieve a successful task sharing, mapping of knowledge, clear distribution of roles, innovation and adapted training were emphasized.
Conclusion: Our study points out that it may be beneficial to examine whether healthcare workers have the competence that nurses feel are needed, what kind of challenges we may encounter, and how to avoid these. Overall, this study provides an understanding of nurses' experiences with task sharing in specialized departments.