• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for geografi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for geografi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Etablering av tillit og legitimitet i partnerskap En casestudie av teknologiselskapet Ocean GeoLoop

Elvemo, Maria Cristina
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:253661294:16539819.pdf (7.072Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3178367
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for geografi [1152]
Abstract
Basert på dagens klimautfordringer er det behov for radikale system- og teknologiendringer i produksjon, energi, prosessindustri og transportsektor. Å utvikle bærekraftige løsninger er komplekst, fordi det er sammensatte kriterier å oppfylle for klima. Tillit og legitimitet til ny teknologi er en elementær og viktig forutsetning i en slik omstilling.

Formålet med denne studien er å undersøke hvordan tillit og legitimitet oppstår i partnerskap, med utgangspunkt i Ocean GeoLoop (OGL), en oppstartsbedrift innen klimateknologi for CO2. -fangst. Norske Skog Skogn (NSS) og Franzefoss Minerals (FMI) er aktører innen prosessindustrien, som har uunngåelige utslipp. Studien vil analysere dette partnerskapet, med utgangspunkt i problemstillingen:

Hvordan etablerer Ocean GeoLoop tillit og legitimitet i partnerskap?

Teorigrunnlaget er teknologiske innovasjonssystem (TIS) med søkelys på legitimitet, og innovasjonsøkosystem (IØ), som identifiserer dynamikk og samspill i det aktuelle innovasjonsøkosystemet. Samtidig analyseres OGLs valg av legitimitetsnarrativer. Sammen undersøker teoriene, legitimering og innovasjonsdynamikk i en tidlig teknologisk utvikling. Det er valgt å benytte kvalitative forskningsmetoder gjennom semistrukturerte intervjuer.

Hovedfunn indikerer arbeidsform og anvendt teknologiutvikling, lokalt nettverk og institusjonell legitimitet, som bygger tillit og legitimitet i partnerskapet. Lokalt nettverk viste nære relasjoner som betydningsfulle tillitsfaktorer. Videre er teknologisk fortrinn med energi- og kostnadseffektivitet, tillitsvekkende. Sammen med hovedfunn er det andre funn jeg velger å belyse, som geografiske fordeler og betydning av gründeren.

Studien bidrar til teoretisk og praktisk forståelse av tillit og legitimeringsstrategier, med et søkelys på oppstartsbedrifter innen grønn miljøteknologi. Jeg argumenterer for at denne forståelsen kan være relevant for samarbeidspartnere og andre interessenter, og gir innsikt i både etablering og vurdering av tillit og legitimitet i partnerskap.
 
Based on today's climate challenges there is a need for radical system and technological change in the production, energy, process industry, and transport sectors. Developing sustainable solutions is complex because it is challenging to meet climate criteria. Trust and legitimacy in new technology are an elementary and important prerequisite for such a transition.

The purpose of this study is to investigate how trust and legitimacy arise in partnerships based on Ocean GeoLoop (OGL), a climate technology startup for carbon capture. Norske Skog Skogn (NSS) and Franzefoss Minerals (FMI) are actors in the process industry, which has unavoidable emissions. The study will analyze this partnership based on the issue of the research question:

How does Ocean GeoLoop establish trust and legitimacy in partnerships?

The theoretical framework is based on the Technological Innovation System (TIS) with a focus on legitimacy and the Innovation Ecosystem (IE) which identifies the dynamics and interactions within the specific innovation ecosystem. At the same time, OGL's choice of legitimacy narratives is analyzed. Together, the theories examine legitimation and innovation dynamics in an early stage of technological development. Qualitative research methods have been chosen utilizing semi-structured interviews.

The main findings of the study indicate that work methodology, local networking, and institutional legitimacy build trust and legitimacy within the partnership. The local network showed close relationships as significant trust factors. Furthermore, technological advantages in energy- and cost efficiency are trust-building. Along with the main findings, there are other results I choose to highlight, such as geographical advantages and the importance of the entrepreneur.

The study contributes to theoretical and practical understanding of trust and legitimation strategies, with a focus on startups in green environmental technology. I argue that this understanding may be relevant for collaboration partners and other stakeholders, providing insight into both the establishment and evaluation of trust and legitimacy in partnerships.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit