Pathway to comply with FuelEU for shuttle tankers
Abstract
Denne studien har som mål å identifisere den mest kostnadseffektive strategien for bøyelastere under EUs FuelEU Maritime-regulering, som har som formål å redusere klimagassutslipp fra skipsfarten. Oppgaven benytter en metodekombinasjon som inkluderer kvalitative intervjuer med bransjeeksperter, kvantitative utslippsdata og en casestudie av fire bøyelastere eid av AET Tankers i Nordsjøen.
Funnene viser at pooling—en mekanisme som balanserer utslippene fra skip med høyere utslipp ved hjelp av overskudd fra skip med lavere utslipp—er den mest fleksible og økonomiske strategien. Denne tilnærmingen gjør det mulig for flåter å oppfylle GHG-målene og unngå bøter. Studien fremhever også operative utfordringer som er unike for bøyelastere, inkludert deres høye energibehov og reguleringens konsekvenser for reiseplanlegging. Ved å optimalisere tildeling av skip og overskuddsbalanse, kan flåter forbedre både overholdelse av regelverk og økonomisk ytelse. Disse funnene bidrar til arbeidet for å redusere klimaavtrykket i skipsfarten samtidig som operasjonell bærekraft opprettholdes. This study aims to identify the most cost-effective compliance strategy for shuttle tankers under the European Union’s FuelEU Maritime regulation, which seeks to reduce Greenhouse Gas (GHG) emissions from the shipping sector. The thesis uses a mixed-methods approach that combines qualitative interviews with industry experts and quantitative emissions data, and a case study of four Dynamic Position Shuttle Tankers (DPSTs) owned by AET Tankers in the North Sea.
Findings show that pooling—a compliance mechanism that offsets the emissions of higher-emitting ships with the surpluses of lower-emitting ones—is the most flexible and economical strategy. This approach allows fleets to meet GHG targets while avoiding penalties. The study also highlights operational challenges unique to shuttle tankers, including their higher energy demands and the implications of the regulation on voyage planning. By optimizing vessel assignments and utilizing surplus compliance balances, fleets can improve regulatory adherence and financial performance. These findings contribute to the broader efforts toward achieving maritime decarbonization while ensuring operational sustainability.