What changes in trade patterns can be observed in Russian crude oil export from the St. Petersburg region since the beginning of the Russian Ukrainian war in 2022. Three case studies from India, Turkey and Italy.
Abstract
Historisk importerte EU (Den europeiske union) mesteparten av råoljen som ble eksportert fra St. Petersburg-regionen. Etter Russlands invasjon av Ukraina den 24. februar 2022 ble det imidlertid innført betydelige internasjonale sanksjoner mot Russland, inkludert EUs embargo og pristaket på russisk råolje.Gjennomgangen av litteraturen antyder at India absorberte mesteparten av markedsandelen som EU etterlot seg, og ble den primære importøren av russisk råolje. Interessant nok indikerte noe litteratur at EU-land fortsatte å importere russisk råolje selv etter at embargoen trådte i kraft. Denne studien undersøkte endringer i handelsmønstre for russiske råoljeeksporter fra St. Petersburg-regionen etter invasjonen, med casestudier fokusert på India, Tyrkia og Italia. En kvantitativ metode ble brukt for å analysere havneanløp, endringer i skipenes dypgående og bevegelser for å identifisere endringer i handelsmønstre.Våre funn støtter at India absorberte mesteparten av råoljemarkedet som tidligere ble forsynt til EU. Indias økning i import av russisk råolje ser ut til å være drevet av økonomiske insentiver for å sikre utenlandsk olje for å opprettholde økonomisk utvikling. Videre antyder våre observasjoner at Tyrkia var en betydelig importør av råolje fra St. Petersburg-regionen. På lik linje med India absorberte Tyrkia en del av markedet EU etterlot seg. Det ser imidlertid ut til at mesteparten av Tyrkias raffinerte råolje ble eksportert til EU- og G7-land. Selv om disse handlingene forblir innenfor rammene av internasjonal lov, reiser de spørsmål om effektiviteten av sanksjonene i å begrense strømmen av russisk olje til vestlige markeder. Til slutt foreslår vi at Italias import av råolje fra St. Petersburg-regionen kan tilskrives to årsaker. For det første fant vi at et raffineri i Italia var under russisk eierskap og var avhengig av russiske forsyninger. Raffineriet ble solgt til nye eiere etter sanksjonene mot Russland. For det andre fant vi at på grunn av forstyrrelser i Svartehavet, vendte kasakhstansk olje seg til russiske havner som en midlertidig erstatning for eksportinfrastruktur. Dette gir en plausibel forklaring på hvorfor Italia importerte olje fra russiske havner etter EUs embargo. Historically, the European Union (EU) imported the majority of crude oil exported from the St. Petersburg region. However, following Russia's invasion of Ukraine on February 24, 2022, significant international sanctions were imposed on Russia, including the EU embargo and the price cap on Russian crude oil.
Review of the literature suggests that India absorbed most of the market share left by the EU, becoming the primary importer of Russian crude oil. Interestingly, despite the sanctions, some literature indicated that EU nations continued to import Russian crude oil even after the embargo became effective. This study examined the changes in trade patterns of Russian crude oil exports from the St. Petersburg region following the invasion, with case studies focused on India, Turkey, and Italy. A quantitative method was applied to analyse port calls, draft changes and ship movements to determine change in trade patterns.
Our findings support that India absorbed most of the crude oil market previously supplied to the EU. India’s surge in Russian crude oil imports appears to be driven by economic incentives to secure foreign oil to sustain economic development. Furthermore, our observations suggest that Turkey was a significant importer of crude oil from the St. Petersburg region. Similar to India, Turkey absorbed a portion of the market left by the EU. However, it seems that most of Turkey’s refined crude oil was exported to EU and G7 countries. While these actions remain within the bounds of international law, they raise questions about the effectiveness of the sanctions in restricting the flow of Russian oil to Western markets. Finally, we suggest that Italy’s import of crude oil from the St. Petersburg region can be attributed to two reasons. First, we found that a refinery in Italy was under Russian ownership that relied on Russian supplies. The refinery was sold to new owners after the sanctions on Russia. Second, we found that due to disruptions in the Black Sea, Kazakhstani oil was turning to Russian ports for temporary substitute export infrastructure. This offers a plausible explanation for why Italy imported oil from Russian ports after the EU embargo.