Rekruttering av fremtidens sjøfolk
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3176979Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven handler om rekruttering av fremtidens sjøfolk, og undersøker hvordan rederier på Sunnmøre kan øke bevisstheten knyttet til maritime karrierevalg blant ungdomsskoleelever. Målet med studien er å se hvordan rederiene jobber med rekruttering i dag, hvordan ungdomsskolene jobber med å bevisstgjøre elever om fremtidig karrieremuligheter og hvordan samarbeider rederiene og ungdomsskolene.
Denne oppgaven er en kvalitativ studie basert på semistrukturerte individuelle intervjuer med åtte ansatte ved to rederi og to ungdomsskoler på Sunnmøre, i tillegg til en korrespondanse med Maritimt opplæringskontor på e-post. Ut ifra intervjuene har vi samlet inn verdifull informasjon om temaene rekruttering, maritim næring, omdømme, karrieremuligheter og samarbeid.
Det kommer frem i undersøkelsen at rederiene ønsker å øke bevisstheten om maritime karrierevalg blant ungdomsskoleelever, men understreker at de ikke har tilstrekkelig med ressurser og tid. Samtidig henviser rederiene til maritimt opplæringskontor som en viktig ressurs og samarbeidspartner for bevisstgjøring av maritime karrieremuligheter blant ungdomsskoleelever. Deltakerne fra ungdomsskolene opplever at den maritime kunnskapen er lav hos elevene og poengter det svake samarbeidet med næringslivet som en faktor. De forteller at de ønsker å samarbeide med rederiene, men at det er rederiene som må ta initiativet. Videre forteller skolene at de har for lite ressurser og økonomi til å kunne ta med elevene på bedriftsbesøk og dermed er avhengig av at rederiene er på tilbudssiden. I tillegg løfter rederiene opp forslag om et samarbeid mellom rederiene for å fremme næringen i sin helhet til ungdomsskoleelevene. This bachelor’s thesis is about the recruitment of future seafarers and examines how shipping companies located in Sunnmøre can raise awareness of maritime career choices among junior high school students. The goal of the study is to explore how shipping companies are working with recruitment, how junior high schools are raising awareness among students about future career opportunities, and how the shipping companies and junior high schools collaborate.
This thesis is a qualitative study based on semi-structured individual interviews with eight employees from two shipping companies and two junior high schools in Sunnmøre, as well as correspondence via email with «Maritimt opplæringskontor». The interviews gave us valuable information on topics such as recruitment, the maritime industry, reputation, career opportunities, and their collaboration.
The study reveals that while the shipping companies want to increase awareness of maritime career choices among junior high school students, they emphasize their lack of resources and time. At the same time, the shipping companies refer to «Maritimt opplæringskontor» as an important resource, and partner, for raising awareness of maritime career opportunities among junior high school students. Participants from the school’s report that students have low knowledge of maritime careers and highlight the weak collaboration with the maritime industry as a contributing factor. They express a desire to collaborate with the shipping companies but highlight that it is the shipping companies that need to take the initiative. Furthermore, the schools mention their lack of resources and funding to take students on company visits. Therefore, they are dependent on the shipping companies to provide these opportunities. In addition, the shipping companies suggest a collaboration among themselves to promote the maritime industry to junior high school students.