«Hvordan kan employer branding bidra til å redusere turnover blant skipsførere?» - En casestudie av intern employer branding i et norsk brønnbåtrederi
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3176977Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Den maritime næringen er stadig i vekst, men står nå overfor betydelige utfordringer knyttet til mangel på kvalifisert arbeidskraft. Med utfordringer som rammer store deler av næringen vil det naturlig vokse frem en økende konkurranse om den maritime arbeidskraften og de største talentene, og det blir stadig viktigere viktige for rederier å bevare de ansatte de allerede. Studien benytter et norsk brønnbåtrederi som casestudie, hvor det i forkant av forskningen har blitt gjort en forstudie med mannskapskoordinatorer fra rederiet. Mannskapskoordinatorene uttrykte at de hadde merket en større mangel på skipsførere og at det blir stadig vanskeligere å rekruttere kvalifiserte kandidater. På bakgrunn av dette undersøker denne bacheloroppgaven problemstillingen: «Hvordan kan employer branding bidra til å redusere turnover blant skipsførere?»
For å belyse problemstillingen har det blitt benyttet kvalitative intervjuer som forskningsmetode for studien, med innhenting av data fra fem tidligere skipsførere fra som har valgt å si opp sine stillinger i case-rederiet. Resultatene fra intervjuene, kombinert med relevant teori fra tidligere forskning og litteratur om temaet, har dannet grunnlaget for å besvare problemstillingen.
Det kommer frem i studien at employer branding bør betraktes en helhetlig og strategisk tilnærming for å skape gode ansattopplevelser og å redusere turnover, og ikke bare som et markedsføringsverktøy. Forskningen viser at det er viktig at rederier aktivt jobber for å forstå skipsførernes økonomiske, funksjonelle og psykologiske behov, og anvender de innsiktene til å utvikle et employee value proposition som de tilbyr skipsførerne. I studien fremkommer det at det ikke er tilstrekkelig for rederier å markedsføre seg som en gode arbeidsgivere dersom skipsførerne ikke opplever dette som realiteten. Rederier kan oppnå høy employer brand equity og redusere turnover blant skipsførere ved å etterstrebe å imøtekomme deres behov som ansatte. Dette inkluderer å tilby et konkurransedyktig employee value proposition og kommunisere dette ut til skipsførerne. På denne måten kan rederier også styrke sitt employer brand og attraktivitet som arbeidsgivere. The maritime industry is continuously growing but is currently facing significant challenges related to the shortage of qualified labour. As these challenges affect a large portion of the industry, there will naturally be an increasing competition for maritime labour and top talents, and it is becoming increasingly important for shipping companies to retain the employees they already have. This study uses a Norwegian well-boat shipping company as a case study, where a preliminary study has been conducted with crew coordinators from the shipping company in advance of the research. The crew coordinators expressed that they had noticed a grater shortage of ship masters and that is becoming increasingly difficult to recruit qualified candidates. Based on this, this bachelor's thesis addresses the research question: “How can employer branding help contribute to reducing turnover among ship masters?”
To explore this issue, qualitative interviews were used as the research method for the study, with data collected from five former ship masters who have chosen to resign from their positions at the shipping company used as case study. The results from these interviews, combined with relevant theory from previous research and literature on the topic, provide the foundation for answering the research question.
The study reveals that employer branding should be considered a holistic and strategic approach to creating good employee experiences and reducing turnover, and not just a marketing tool. The research indicated that it is important for shipping companies to actively engage in understanding the financial, functional and psychological need of the ship masters, and use these insights to develop an employee value proposition to offer the ship masters. The study also finds that it is insufficient for shipping companies to merely market themselves as good employers if the ship masters do not perceive this to be the reality. Shipping companies can achieve high employer brand equity and reduce turnover among ship masters by striving to meet their needs as employees. This involves offering a competitive employee value proposition and communicating it to the ship masters. In doing so, shipping companies can also enhance their employer brand and attractiveness as employers.