Kan metakognitive antakelser bidra til å forklare fysisk aktivitetsnivå utover opplevde barrierer og fordeler for fysisk aktivitet?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3176975Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3301]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Bakgrunn: Regelmessig fysisk aktivitet er en beskyttelsesfaktor mot en rekke fysiskesykdommer og psykiske plager. Imidlertid oppfyller bare halvparten av den norske befolkningenHelsedirektoratets anbefalte aktivitetsnivå. Det er viktig å undersøke psykologiske faktorer sompåvirker hvorvidt man engasjerer seg i fysisk aktivitet. Formålet med studien var å undersøke ommetakognisjoner kan bidra med å forklare variasjon i grad av fysisk aktivitet, utover betydningenav personers opplevde barrierer og fordeler for fysisk aktivitet. I tillegg ønsket vi å undersøke ommetakognitive antagelser var assosiert med sannsynligheten for å oppfylle Helsedirektoratetsanbefalte nivå for fysisk aktivitet.Metode: Totalt 601 deltagere ble rekruttert, og besvarte demografiske spørsmål, PhysicalActivity (PA) Questionnaire, The Exercise Benefits/Barriers Scale, og MetacognitionsQuestionnaire 30 (MCQ-30). Korrelasjonsanalyse og to regresjonsanalyser ble benyttet for åundersøke sammenhengen mellom målene.Resultat: Våre resultater viste at høyere nivåer av MCQ-30 negative metakognitive antagelserom ukontrollerbarhet og fare ved bekymring var signifikant assosiert med lavere fysiskaktivitetsnivå, utover betydningen av opplevde fordeler og barrierer for fysisk aktivitet. Viderevar høyere skåre på MCQ-30 negative metakognitive antakelser om ukontrollerbarhet og fareved bekymring signifikant assosiert med redusert sannsynlighet for å oppfylle anbefalingene,utover betydningen av opplevde barrierer og fordeler for fysisk aktivitet.Konklusjon: Denne studien viser at den metakognitive modellen kan være relevant for å forklarepsykologiske prosesser som påvirker fysisk aktivitetsnivå. I tillegg til at det kan være nyttig medintervensjoner som retter seg mot opplevde barrierer og fordeler for å nå anbefalingene for fysiskaktivitet, indikerer våre resultater nytten av å etablere tiltak som retter seg mot negativemetakognitive antakelser, som kan ligge til grunn for opplevelsen av barrierer. Med dette bidrarstudien med ny informasjon om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og metakognitiveantagelser. Background: Regularly physical activity is a protective factor against a number of physicaldiseases and mental disorders. However, only half of the Norwegian population meets therecommended level of activity by Helsedirektoratet (The Norwegian Directorate of Health). It istherefore important to investigate psychological factors that influence whether people engage inphysical activity. The purpose of the study was to investigate whether metacognitions can helpexplain variation in levels of physical activity, beyond the importance of people's perceivedbarriers and benefits to physical activity. In addition, we wanted to investigate whethermetacognitive assumptions were associated with the likelihood of meeting the recommendedlevel of physical activity.Method: A total of 601 participants were recruited and completed demographic questions, thePhysical Activity (PA) Questionnaire, the Exercise Benefits/Barriers Scale, and theMetacognitions Questionnaire 30 (MCQ-30). Correlation analysis and two regression analyseswere used to examine the relationship between the measures.Results: Our results showed that higher levels of MCQ-30 negative metacognitive assumptionsabout uncontrollability and danger of worry were significantly associated with lower physicalactivity levels, beyond the importance of perceived benefits and barriers to physical activity.Furthermore, higher scores on MCQ-30 negative metacognitive assumptions aboutuncontrollability and danger of worry were significantly associated with reduced likelihood ofmeeting recommendations, beyond the importance of perceived barriers and benefits to physicalactivity.Conclusion: This study shows that the metacognitive model can be relevant for explainingpsychological processes that influence physical activity levels. In addition to the potential ofinterventions that target perceived barriers and benefits for achieving physical activityrecommendations, our results indicate the usefulness of establishing interventions that targetnegative metacognitive assumptions, that may underlie the perception of barriers. In this way, thestudy contributes with new information about the connection between physical activity andmetacognitive assumptions.