Utfordringer ved frakt av temperatursensitive varer
Abstract
Reefer-containere spiller en avgjørende rolle i global handel av temperatursensitive varer, som frukt, grønnsaker og medisiner. Formålet med denne oppgaven er å kartlegge hvilke utfordringer som oppstår ved import og eksport av reefer-containere mellom Norge og det europeiske kontinentet. Dette gjøres ved å undersøke både tekniske, logistiske og operasjonelle aspekter. Problemstillingen som ligger til grunn for studien er: Hvilke utfordringer oppstår ved import og eksport av reefer-containere mellom Norge og kontinentet?
For å besvare problemstillingen er det benyttet en kombinasjon av kvalitative og kvantitative metoder gjennom tre separate undersøkelser. Det er gjennomført to kvalitative undersøkelser: en med eksperter på reefer-containere hos Hevold Shipping, og en med medarbeidere i samme bedrift. Den kvantitative undersøkelsen var en digital spørreundersøkelse rettet mot relevante rederier og havner. Denne tilnærmingen har gjort det mulig å belyse problemstillingen fra flere vinkler og samtidig gå i dybden.
Oppgaven avdekker flere tilbakevendende tekniske utfordringer på reefer-containere, som strømbrudd og lekkasjer av kjølevæske. I tillegg peker den på operasjonelle utfordringer, som inkluderer behovet for ekstra prosesser ved håndtering av reefere, mangelfull informasjonsflyt mellom aktører, samt utfordringer knyttet til mangel på kompetanse. Oppgaven avdekker at den største utfordringen for frakt av temperatursensitive varer er de logistiske. Drøftingen av funnene, i lys av litteraturen, viser at en ujevn handelsbalanse og svakheter i distribusjonsnettverket fører til dårlig flyt av reefer-containere i perioder med høy etterspørsel. Reefer containers play a crucial role in the global trade of temperature-sensitive goods, such as fruits, vegetables, and pharmaceuticals. The purpose of this thesis is to identify the challenges that arise in the import and export of reefer containers between Norway and the European continent. This is done by examining technical, logistical, and operational aspects.
The research question for this bachelor thesis is: What challenges arise in the import and export of reefer containers between Norway and the continent?To answer the research question, a combination of qualitative and quantitative methods was used across three separate studies. Two qualitative studies were conducted: one with experts on reefer containers at Hevold Shipping and another with employees at the same company. The quantitative study was a digital survey aimed at relevant shipping companies and ports. This approach has enabled the research to address the issue from multiple perspectives while also allowing for an in-depth analysis.
The thesis uncovers several recurring technical challenges with reefer containers, such as power outages and refrigerant leaks. Additionally, it highlights operational challenges, which include the need for extra processes when handling reefers, insufficient information flow between stakeholders, and challenges related to lack of expertise. The thesis reveals that the greatest challenge for the transport of temperature-sensitive goods lies in the logistics. The discussion of the findings, in light of the literature, shows that an uneven trade balance and weaknesses in the distribution network lead to poor flow of reefer containers during periods of high demand.