Beholde kritisk kompetanse i psykisk helsevern - En kvalitativ studie av psykologspesialisters opplevelse av egen arbeidssituasjon ved St. Olavs Hospital
Description
Full text not available
Abstract
«Beholde kritisk kompetanse i psykisk helsevern» er en studie med formål å belyse faktorer som er viktige for psykologspesialister for å bli i sin nåværende jobb med fokus på arbeidsmiljøfaktorer som kan bidra til turnover og jobbtilfredshet. Problemstillingen for studien er: «Hvilke faktorer er viktige for å beholde psykologspesialister i sine stillinger innen psykisk helsevern?»Problemstillingen drøftes opp mot kjente teorier for jobbtilfredshet, motivasjon og stress: Jobbkrav- ressurs modellen, Herzbergs tofaktorteori og Jobbkarakteristikkmodellen. Bakgrunnen for oppgaven er å bidra med innsikt som kan benyttes for å løse bemannings- og rekrutteringsutfordringene som St. Olavs hospital står ovenfor. Studien er en kvalitativ studie basert på 6 semistrukturerte intervju av psykologspesialister hos St. Olavs. Problemstillingen besvares ved bruk av tematisk analyse av dataen intervjuene produserte. Psykologspesialistene oppga pasientarbeid, lønn, autonomi, sosial støtte og muligheter for faglig utvikling som viktige faktorer for tilfredshet og motivasjon. Arbeidshverdagen oppleves som lite bærekraftig med en arbeidsmengde og tidspress som er uhåndterlig over lang tid. Dette bidro til tanker om å bytte jobb til i privat sektor. Funnene i studien er i tråd med tidligere forskning. For å beholde psykologspesialistene må man ta tak i arbeidsmiljøfaktorer som bidrar til jobbtilfredshet og som reduserer turnover. "Retaining critical competence in mental health care" is a study aimed at shedding light on factors that are important for psychologists to remain in their current job, with focus on workplace factors that may contribute to turnover and job satisfaction. The study’s research question is: "Which factors are important for retaining psychological specialists in their positions within mental health care?”The research question is discussed in relation to theories of job satisfaction, motivation, and stress: the Job Demands-Resources model, Herzberg's Two-Factor Theory, and the Job Characteristics Model. The background for the thesis is to provide insights that can be used to address the staffing and recruitment challenges that St. Olavs Hospital is facing.The study is a qualitative study based on six semi-structured interviews with psychologists at St. Olavs. The research question is answered using thematic analysis. The psychologists highlighted patient work, salary, autonomy, social support, and opportunities for professional development as important factors for satisfaction and motivation. Their workday is characterized by a workload and time pressure that is not manageable. This contributed to thoughts of changing jobs. The findings are consistent with previous research. To retain psychologists, workplace factors that contribute to job satisfaction and reduce turnover must be addressed.