Show simple item record

dc.contributor.advisorTvenge, Nina
dc.contributor.authorWestby, Vigdis
dc.date.accessioned2025-02-05T18:19:35Z
dc.date.available2025-02-05T18:19:35Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:236559734:55875163
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3176486
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg samarbeidet mellom administrativt og vitenskapelig ansatte på universitets- og høgskolenivå i Norge. Det er iverksatt en kvalitativ forskning som forsøker å få frem en innsikt i hvordan akkurat de som tilhører forvaltningen ser på samarbeidet med vitenskapelig ansatte. Målet med denne oppgaven er å svare på: Hvordan opplever administrative og vitenskapelige ansatte i FoU-sektoren samarbeid i seg selv i forskningsprosjekter? Er det forskjell på opplevelsen? Problemstillingen er forsøkt løst ved å svare på følgende: Hvordan kan man endre samt forbedre samhandlingen mellom vitenskapelige prosjektledere og administrativt ansatte i vitenskapelige forskningsprosjekter I FoU sektoren? Det ble foretatt intervjuer hvor det ble intervjuet tre vitenskapelige prosjektledere, tre administrative ansatte og en administrativ leder for statlig utdanningsinstitusjon i team, samt informanter fra tre statlige utdanningsinstitusjoner og to forskningsinstitutter som deltok i disse intervjuene. Det teoretiske rammeverket for oppgaven er organisasjonsteori, psykologi i organisasjoner og dynamikken mellom profesjoner, samt deres relasjon til andre faggrupper. Jeg har sett at det er lite teori om samarbeid som begrep. Dette gjelder engelsk litteratur og norsk litteratur. I denne oppgaven har jeg sett den lille teorien om samarbeid som begrep. Slik er det både i engelsk og norsk litteraturkritikk. Mine funn i denne oppgaven indikerer også samvariasjonen mellom samarbeid og arbeidsdeling blant de vitenskapelig ansatte i oppgavens undersøkelse, men ikke blant de administrative ansatte. Funnene tyder også på at administrative så vel som vitenskapelige ansatte i hvert fall til en viss grad ikke deler en felles forståelse av arbeidsdelingen på deres arbeidsplass, noe som er åpenbart når det gjelder arbeid i vitenskapelige prosjekter.Jeg gjorde også funn som indikerer at det er en sammenheng mellom teamarbeid og jobbtilfredshet for begge personalkategoriene (administrativt og akademisk), men det er mer spesifikt for det administrative personalet.
dc.description.abstractThis thesis looks into the collaboration between administrative and academic staff within the university and college sector in Norway. I have conducted qualitative research that tries to bring some more insight into how the experience of collaboration is between the administrative and academic staff. The purpose of the assignment is to answer the following question: How do administrative and scientific staff in the R&D sector experience the collaboration In scientific projects among themselves, and is there a difference in the experience? The problem has been attempted to be answered using interviews where 3 scientific project managers, 3 administrative staff and an administrative manager were interviewed, the interviews were conducted via Teams and there were informants from three state educational institutions and two research institutes who participated. The thesis' theoretical framework consists of organizational theory, psychology in organizations and the dynamics between professions, as well as their relationship to other professional groups. In this thesis, I have come to see that there is scant theory on collaboration as a concept in both English and Norwegian literary criticism. Secondary data from the Database for Statistics on Higher Education, published by Hk-Dir, shows the administration to have experienced a major change in the last 22 years. It shows that there is a big change in the use of job codes and composition of formal competence in administrative positions during this period. Findings I discovered in this thesis also show that there is a co-variation between collaboration and division of labor among the academic staff in the thesis' investigation, but not among the administrative staff. The findings also show that the administrative and scientific staff partly lack a common understanding of the division of labor where the informants are employed, and this is clearly evident when it comes to work in scientific projects.I also made findings that showed that there is a co-variation betweencollaboration and job satisfaction for both the administrative and academic staff, but that this co-variation is strongest for the administrative staff.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan man endre samt forbedre samhandlingen mellom vitenskapelige prosjektledere og administrativt ansatte i vitenskapelige forskningsprosjekter i FoU sektoren?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record