Hvordan kan man endre samt forbedre samhandlingen mellom vitenskapelige prosjektledere og administrativt ansatte i vitenskapelige forskningsprosjekter i FoU sektoren?
Abstract
Denne oppgaven tar for seg samarbeidet mellom administrativt og vitenskapeligansatte på universitets- og høgskolenivå i Norge. Det er iverksatt en kvalitativforskning som forsøker å få frem en innsikt i hvordan akkurat de som tilhørerforvaltningen ser på samarbeidet med vitenskapelig ansatte. Målet med denneoppgaven er å svare på: Hvordan opplever administrative og vitenskapeligeansatte i FoU-sektoren samarbeid i seg selv i forskningsprosjekter? Er detforskjell på opplevelsen?Problemstillingen er forsøkt løst ved å svare på følgende: Hvordan kan man endresamt forbedre samhandlingen mellom vitenskapelige prosjektledere ogadministrativt ansatte i vitenskapelige forskningsprosjekter I FoU sektoren? Detble foretatt intervjuer hvor det ble intervjuet tre vitenskapelige prosjektledere,tre administrative ansatte og en administrativ leder for statligutdanningsinstitusjon i team, samt informanter fra tre statligeutdanningsinstitusjoner og to forskningsinstitutter som deltok i disse intervjuene.Det teoretiske rammeverket for oppgaven er organisasjonsteori, psykologi iorganisasjoner og dynamikken mellom profesjoner, samt deres relasjon til andrefaggrupper.
Jeg har sett at det er lite teori om samarbeid som begrep. Dette gjelder engelsklitteratur og norsk litteratur. I denne oppgaven har jeg sett den lille teorien omsamarbeid som begrep. Slik er det både i engelsk og norsk litteraturkritikk.Mine funn i denne oppgaven indikerer også samvariasjonen mellom samarbeid ogarbeidsdeling blant de vitenskapelig ansatte i oppgavens undersøkelse, men ikkeblant de administrative ansatte. Funnene tyder også på at administrative så velsom vitenskapelige ansatte i hvert fall til en viss grad ikke deler en fellesforståelse av arbeidsdelingen på deres arbeidsplass, noe som er åpenbart når detgjelder arbeid i vitenskapelige prosjekter.Jeg gjorde også funn som indikerer atdet er en sammenheng mellom teamarbeid og jobbtilfredshet for beggepersonalkategoriene (administrativt og akademisk), men det er mer spesifikt fordet administrative personalet. This thesis looks into the collaboration between administrative and academic staffwithin the university and college sector in Norway. I have conducted qualitativeresearch that tries to bring some more insight into how the experienceof collaboration is between the administrative and academic staff.The purpose of the assignment is to answer the following question:How do administrative and scientific staff in the R&D sector experience thecollaboration In scientific projects among themselves, and is there a difference in theexperience?
The problem has been attempted to be answered using interviews where 3scientific project managers, 3 administrative staff and an administrative managerwere interviewed, the interviews were conducted via Teams and there wereinformants from three state educational institutions and two research instituteswho participated. The thesis' theoretical framework consists of organizationaltheory, psychology in organizations and the dynamics between professions, aswell as their relationship to other professional groups.In this thesis, I have come to see that there is scant theory on collaboration as aconcept in both English and Norwegian literary criticism.Secondary data from the Database for Statistics on Higher Education, publishedby Hk-Dir, shows the administration to have experienced a major change in thelast 22 years. It shows that there is a big change in the use of job codes andcomposition of formal competence in administrative positions during this period.Findings I discovered in this thesis also show that there is a co-variation betweencollaboration and division of labor among the academic staff in the thesis'investigation, but not among the administrative staff. The findings also show thatthe administrative and scientific staff partly lack a common understanding of thedivision of labor where the informants are employed, and this is clearly evidentwhen it comes to work in scientific projects.I also made findings that showed that there is a co-variation betweencollaboration and job satisfaction for both the administrative and academic staff,but that this co-variation is strongest for the administrative staff.