Case Study on Circularity of Ship Components at a Norwegian Shipyard
Abstract
Det globale forbruket av naturressurser vokser i takt med at den menneskelige befolkningen vokser. Derfor er det nødvendig med tiltak for å forhindre mangel på naturressurser i fremtiden. Å bare stoppe forbruket er imidlertid ikke et gjennomførbart alternativ, siden det vil stoppe økonomien, noe som fører til et stort spekter av sosiale problemer. En av løsningene som foreslås er sirkulær økonomi, og dens underkategori sirkulær produksjon der produktene – og dermed ressursene – gjenbrukes i stedet for å kastes ved slutten av levetiden, og dermed reduserer behovet for å utvinne primærressurser fra naturen, samtidig som forbruket og dermed arbeidsplassene beholdes. Dette konseptet, som fokuserer på å løsrive verdiskaping fra utarming av naturressurser ved å gjenbruke produkter, er ikke godt etablert innen skipsbyggingsindustrien, sammenlignet med produksjon av andre transportmidler eller nyttekjøretøyer, som bil- eller tungmaskinindustrien. Derfor hadde denne avhandlingen som mål å utforske synspunktene til ulike interessenter i den maritime næringen og hvordan de forholder seg til sirkulær bruk av skipskomponenter. Avhandlingen utforsket også sirkulær praksis fra bransjer som ligner på skipsbygging, for eksempel produksjon av tunge maskiner, for å se om noen praksis kunne tilpasses derfra til skipsbygging. Studien ble gjennomført som en casestudie, og data ble samlet inn gjennom bedriftsbesøk, observasjoner og intervjuer. Dataene ble analysert og rapportert ved hjelp av hovedsakelig grounded theory-metoder. Studien fant både likheter og forskjeller i forhold til sirkularitet mellom aktører i maritim næring, og også mellom verftsindustrien og de andre undersøkte næringene. Avslutningsvis har verftsindustrien et stort potensial for bærekraft siden skipskomponentene ofte er dyre, arbeidskrevende og inneholder store mengder materiale. Skipsbyggingsindustrien er på noen måter mer vellykket enn de andre studerte næringene når det gjelder sirkularitet, men suksessen er sporadisk, og industrien mangler for tiden noen av insentivene, standardene og rammeverkene for å gjøre sirkularitet til bransjenormen. The global consumption of natural resources is growing as the human population grows. Therefore, actions are needed in order to prevent shortage of natural resources in the future. However, simply stopping consumption is not a feasible option, since it would halt the economy, leading to a large array of social issues. One of the proposed solutions is circular economy, and its subcategory circular manufacturing where the products - and thereby resources, are reused instead of disposed at the end of their life, thereby reducing the need for extracting primary resources from the natural environment, while keeping the consumption and thereby the jobs. This concept which focuses on the detachment of value creation from natural resource depletion by reusing products is not well established within the shipbuilding industry, compared to manufacturing of other means of transport or utility vehicles, such as the automotive or heavy machinery industry. Therefore, this thesis aimed at exploring the viewpoints of different stakeholders in the maritime industry and how they relate to circular use of ship components. The thesis also explored circular practices from industries similar to shipbuilding such as heavy machinery manufacturing, to see if any practices could be adapted from there to shipbuilding. The study was conducted as a case study, and data was collected through company visits, observations and interviews. The data was analyzed and reported using mainly grounded theory methods. The study found both similarities and differences in relation to circularity between stakeholders in the maritime industry, and also between the shipbuilding industry and the other studied industries. In conclusion, the shipbuilding industry has great potential for sustainability since the ship components are often expensive, labor intensive and contain large amounts of material. The shipbuilding industry is in some respects more successful than the other studied industries in terms of circularity, but the success is sporadic, and the industry currently lacks some of the incentives, standards and frameworks to make circularity the industry norm.