Konsekvenser av en endringsprosess, målsettinger og resultater.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3174127Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
SammendragDenne studien tar utgangspunkt i omfattende endringer i en regnskapsbedrift. Organisasjonsendringene omhandlet etablering av nye team, Regnskapsteam og Kundeteam, og en ny arbeidsfordeling rundt hvordan disse jobbet på kundene. Utfra dette har masteroppgaven drøftet følgende problemstilling: «Konsekvenser av en endringsprosess, målsettinger og resultater.» Med studien søkes en større innsikt i konsekvensene av disse endringene, og hvilke interne og/eller eksterne forhold i organisasjonen som har påvirket måloppnåelsen. Oppgaven har vurdert hvorvidt bedriften har lyktes med endringsprosessen og trukket frem videre lærdom av dette.Studien har som metode brukt kvantitativ tilnærming. En spørreundersøkelse ble derfor sendt ut til alle 36 ansatte i Regnskapsteam. I tillegg var det åpne spørsmål respondentene kunne svare på, som ga undersøkelsen en kvalitativ dimensjon. Masteroppgaven ser nærmere på det organisasjonsteoretiske perspektivet i bedriften i analysen og drøftingen, i den forbindelse er Pentagonmodellen benyttet. Resultatene fra undersøkelsen viser at endringene er godt innarbeidet i regnskapsteam, og på mange av kundene fungerer den nye arbeidsfordelingen som ønsket. I disse tilfellene bidrar den organisatoriske endringen til at regnskapsteamene kan levere kvalitet til kundene innen frist. Samtidig viser resultatene at det gjenstår mye å jobbe med for å oppnå god arbeidsflyt mellom de ulike teamene. Bedriften bør bruke tid på å bygge tillit mellom Kundeteam og Regnskapsteam, der bedre samarbeid og kommunikasjon er spesielt viktig, samt en tydeliggjøring av rollene i de enkelte team, og til den enkelte ansatte.Undersøkelsen viser at selve endringsprosessen kunne vært bedre implementert og planlagt. En større grad av medvirkning underveis i prosessen kunne ført til bedre forankring i organisasjonen, og en motivasjon for å «få dette til» hos de ansatte. Det er tydelig at gjennomføringen av endringsprosessen har hatt betydning for i hvilken grad prosjektet kan anses som vellykket.Nøkkelord: Endringsprosess, medvirkning, samarbeid, kommunikasjon, tillit, rolle. SummaryThis study is based on extensive changes in an accounting firm. The organisational changes involved the establishment of new teams, Accounting Team and Client Team, and a new distribution of work surrounding how these teams worked with the clients. From this, the master's thesis has discussed the following research question:"Consequences of a change process, objectives and results."With this study, a deeper understanding is sought of the consequences of these changes, and what internal and/or external factors in the organisation have influenced the achievement of objectives. The thesis has assessed whether the company has successfully carried out the change process and extracted further lessons learned from this.The study has used a quantitative approach as its method. A survey was therefore sent out to all 36 employees in the Accounting Team. Additionally, there were open questions that the respondents could answer, giving the survey a qualitative dimension.The master's thesis takes a closer look at the organisational theoretical perspective in the company analysis and discussion, using the Pentagon model.The results from the survey show that the changes are well established in the accounting team, and for many of the clients the new distribution of work operates as desired. In these cases, the organisational change allows the accounting teams to deliver quality to the customers within the deadline. At the same time, results show that there is a lot of work to be done to achieve good workflow between the various teams. The company should spend time building trust between the Client Team and the Accounting Team, where improved collaboration and communication is especially crucial, as well as clarification of roles in individual teams, and to individual employees.The survey shows that the change process itself could have been better implemented and planned. Greater participation during the process could have led to better anchoring in the organisation, and motivation amongst the employees to "make this work". The implementation of the change process has played a significant role in how successful the project can be considered.Keywords: Change process, participation, collaboration, communication, trust, role.