Normer for foreldreskap: Om sivilisering og motstand i norsk barnevern
Doctoral thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3174116Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1434]
Sammendrag
Norsk sammendrag
Normer for foreldreskap – Om sivilisering og motstand i norsk barnevern
I dagens samfunn stilles det større forventninger til foreldrerollen enn det kanskje noen gang har blitt gjort i historien, og det å tilegne seg ekspertkunnskap har blitt en selvfølge. Foreldreskapsidealet har blitt svært barnesentrert, intensivt og ressurskrevende – både økonomisk, emosjonelt og tidsmessig. Samtidig som det finnes mye kunnskap om sammenhengen mellom foreldrepraksiser og barns velferd, har det også blitt rettet kritikk mot å behandle foreldreskap som et kontekstuavhengig fenomen.
Denne avhandlingen utforsker kritisk hva som skjer når barnevernet forsøker å få foreldre til å endre seg i tråd med rådende normer og kunnskap om godt foreldreskap. Den fokuserer særlig på relasjoner mellom barnevernet og foreldre med ulik klassebakgrunn, og den overordnede problemstillingen er: Hvordan utspiller normer for foreldreskap seg i en norsk barnevernskontekst?
Studien bygger på en spørreundersøkelse besvart av foreldre i kontakt med barnevernet og kvalitative intervjuer med både foreldre og barnevernsarbeidere. Studien viser tendens til at foreldre i kontakt med barnevernet stort sett tilpasser seg de rådende foreldreskapsnormene, men at krav om tilpasning kan utspille seg på ulikt vis i møte mellom ulike foreldre og barnevernet. Avhandlingen retter særlig fokus mot mulige utilsiktede konsekvenser av barnevernets sterke fokus på tiltak for å bedre såkalte foreldreferdigheter, hvor stigmatisering spiller en viktig rolle. Avhandlingens løfter frem motstand som et understudert fenomen i sosialt arbeid, og hovedbidraget er en teoretisk og empirisk utforsking av nettopp foreldres motstand mot barnevernet, og det argumenteres for at motstand bør sees som en viktig og naturlig del av dynamikken i barnevernet English summary
Norms of Parenting – Civilization and Resistance in Norwegian Child Welfare Services
In today’s society, the expectations of parenthood are higher than ever, with seeking expert knowledge now considered a routine aspect of modern parenting. Parenting ideals have become highly child-centered and resource-intensive, demanding significant financial, emotional, and time investments. While extensive research links parenting practices to child well-being, critics caution against treating parenting as a context-independent phenomenon.
This dissertation critically examines interactions between parents and child welfare services, particularly when such services seek to guide parents to align with prevailing norms and knowledge about "good" parenting. The focus is on relationships between child welfare services and parents from different socioeconomic backgrounds, framed by the overarching research question: How do parenting norms unfold in a Norwegian child welfare context?
The study draws on survey responses from parents involved with child welfare services and qualitative interviews with both parents and child welfare workers. Findings indicate that parents in contact with child welfare services generally tend to adapt to prevailing parenting norms, though the requirements for adaptation vary based on the nature of interactions. The dissertation emphasizes potential unintended consequences of the child welfare services’ focus on interventions to improve "parenting skills," where stigmatization often plays a significant role. By highlighting resistance as an understudied phenomenon in social work, this dissertation provides both theoretical and empirical insights into parents' resistance to child welfare services, arguing that resistance should be viewed as an important and natural phenomenon in the child welfare context.
Består av
Paper 1: Fævelen, Malin; Fauske, Halvor; Kojan, Bente Heggem; Kaasbøll, Jannike. Family involvement in child welfare services: The association between socio-economic status and self-reported parenting practices. Child & Family Social Work 2022 s. – Publshed by Wiley. This is an open access article under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs License. Available at: http://dx.doi.org/10.1111/cfs.12966Paper 2: Fævelen, Malin; Sørly, Rita; Kojan, Bente Heggem. ‘Good parenting’ among middle-class families: a narrative positioning analysis of Norwegian child welfare workers’ stories. European Journal of Social Work 2023. Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License CC BY. Available at: http://dx.doi.org/10.1080/13691457.2023.2255392
Paper 3: Fævelen, Malin; Kojan, Bente Heggem. Sensibility to the Role of Child Welfare Services in the Machinery of Stigma. The British Journal of Social Work 2024 ;Volum 54.(6) s. 2469-2485. Published by Oxford University Press on behalf of The British Association of Social Workers. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License CC BY. Available at: http://dx.doi.org/10.1093/bjsw/bcae058
Paper 4: Fævelen, Malin Jørgine. Exploring Parents’ Repertoire of Everyday Resistance in Child Welfare Services — Towards a Relational and Contextual Understanding of Resistance. Social Science Research Network (SSRN) 2024. Available at: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4762172