Relasjonsbygging i nettbasert veilederutdanning: En kvalitativ studie av veilederes opplevelser
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2024, 9 (2), 1-15. 10.15845/ntvp.v9i2.4101Abstract
Denne studien utforsker hvordan studenter opplever muligheten til å bygge relasjoner til medstudenter og undervisere i nettbasert veilederutdanning. Forskningskonteksten er et karriereveiledningsemne som ble nettbasert under Covid-19. Resultatene av en fenomenologisk-hermeneutisk analyse av to fokusgruppeintervju med til sammen seks deltakere og 11 refleksjonslogger, indikerer at relasjonsbygging er mulig, spesielt i praktisk veiledningsarbeid i små grupper. Uformell relasjonsbygging oppleves som utfordrende, da studenter savner fysiske sosiale rom i pausene. Tilbaketrekningen fra skjermen i pauser brukes imidlertid til bearbeiding og læring. Til sist viser funnene at undervisere spiller en viktig rolle i å skape en kultur for relasjonsbygging. Resultatene diskuteres i lys av Carl Rogers’ personsentrerte teori.