Fysisk aktivitet under svangerskap og effekten på barnets nevrologiske utvikling
Description
Full text not available
Abstract
SammendragTittel: Fysisk aktivitet under svangerskap og effekten på barnets nevrologiske utvikling.
Problemstilling: Hvordan kan mors fysiske aktivitet under svangerskap påvirke barnets nevrologiske utvikling?
Hensikt: Utforske om mors fysiske aktivitet under svangerskap har en påvirkning på fosteret, og senere på barnets nevrologiske utvikling. Fysioterapeuter er spesialister på kropp og helse, som gjør det hensiktsmessig å undersøke fysioterapeuters rolle underveis i svangerskapet.
Design og metode: Oppgaven er en systematisk litteraturgjennomgang av fem kvantitative studier. Funnstudiene er randomiserte kontrollerte studier publisert fra 2015-2023. Studiene undersøker om fysisk aktivitet under svangerskap har en påvirkning på barnets nevrologiske utvikling. Funn ble identifisert ved systematiske søk i databasene PubMed, Embase og Web of Science i uke 38-39 høsten 2024.
Resultat: Tre studier rapporterer signifikant forskjell mellom intervensjons- og kontrollgruppen p<0,05. Én studie rapporterer positiv, men liten effekt av intervensjon på barnets utvikling. Én av fem studier rapporterer ingen signifikant forskjell mellom gruppene p>0,05.
Konklusjon: Fire av fem studier konkluderer med at mors fysiske aktivitet under svangerskap har en positiv effekt på barnets nevrologiske utvikling, særlig på verbal og kognitiv funksjon. Én studie hevder ingen direkte effekt på barnets motoriske utvikling.
Nøkkelord: svangerskap, fysisk aktivitet, trening, spedbarns utvikling, spedbarns nevrologiske utvikling AbstractTitle: Physical activity during pregnancy and the impact on the child’s neurological development.
Thesis statement: How can exercise during pregnancy affect the child’s neurological development?
Purpose: Examine if physical activity during pregnancy affects the foetus and later the child´s neurological development. Physiotherapists have specialised knowledge about health and how the body works, which make it relevant to study how they work with pregnant women.
Design and method: A systematic literature review of five quantitative studies. The studies are randomized controlled trials published from 2015 to 2023, sourced from PubMed, Embase and Web of Science during week 38 and 39 Autumn 2024. These studies examines if PA during pregnancy affect the child’s neurological development.
Result: Three studies show significant differences between the intervention and control groups p<0,05. One study shows a positive but small effect, and one study shows no significant difference p>0,05.
Conclusion: Four out of five studies show that PA during pregnancy have a positive impact on the child´s neurological development, especially verbal and cognitive function. One study claims there are no direct link between PA during pregnancy and the child’s motor development.
Keywords: gestation, physical activity, exercise, infant development, infant neurodevelopment