Gjennomføring av teknologisk innovasjonsstrategi i små og mellomstore industribedrifter i Indre Fosen kommune
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3172653Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Innovasjonsstrategi er definert som nøkkelpunktet for fremtidsrettede bedrifter, som veileder dem i å utnytte kreativitet for å oppnå utvikling i sammenligning med egen bransje. Den lages med presisjon og fungere som ett dynamisk veikart som organiserer alt av ressurser, kunnskap og eksternt samarbeid for å lage ny revolusjonerende ideer. Denne strategien fungere som en nøkkel for kontinuerlig utvikling og konkurransefortrinn.Kjernen i en effektiv innovasjonsstrategi inkluderer evaluering og utvelging av prosjekter, der man ser på balansen mellom kortsiktig profitt og langsiktige visjoner. Den bruker ressurser strategisk, man behandler en portefølje av innovasjoner som går fra små endringer til nyskapende oppfinnelser. En slik porteføljestyring sikrer utvikling og tilpasning, og sikrer at bedriftene er foran sine konkurrenter og fremmer bedriftens vekst. Ved å innlemme innovasjonsstrategi i bedriftens prosesser, vil organisasjonen oppnå kontinuerlig kilde av utvikling, og videre progresjon i sin bransje. En strategisk økning av kreativitet gir økt produktutvikling og nye tjenester, som også gir kundene gode og nyskapende produkter, og som setter nye standarder og som kan endre markedet.En innovasjonsstrategi er ikke bare ett veikart, det er en endringskraft som dytter organisasjonen mot en forbedring, og danner framtiden til industrien og endrer på hva som er suksessfullt.For å vinne kampen mot konkurrentene må man utvikle innovasjonsstrategier på hvordan man utøver ny produktutvikling. Bedrifter bruker interne ressurser og samarbeider med eksterne aktører for å utvikle eller fornye produkter eller tjenester. Hovedsaken er at man skaper produkter som er bærekraftige og konkurransedyktige, samtidig som man ser på hvilke verdier man skaper både internt og hos sine samarbeidspartnere eller kunder.Det er denne konteksten som leder fram til hensikten med denne oppgaven. Hensikten er å se på hvordan små og mellomstore industribedrifter utøver sin innovasjonsstrategi, og om det er noen forbedringer som kan gjøres. Hensikten er å gi råd som kan gi bedriftene mulighet for forbedring og fremtidig suksess. Innovation strategy is defined as a key for forward looking companies, as a guide to exploit the creativity to achieve development in their own business. The strategy is crafted with precision and will function as a dynamic roadmap for resource planning, knowledge and external cooperation to make revolutionary ideas. This strategy will function as a key to continuous development and competitive advantage.The core in an effective innovation strategy includes evaluation and selection of projects, where the balance between short-term profit and future visions must be evaluated. It uses resources strategically and juggles a portfolio of innovations, which spans from incremental changes to revolutionary new products, and sets new standards which can change the market.An innovation strategy isn’t just a roadmap, it’s a power of change which push the organization against improvements, and crafts the future for the industry and changes what will be successfully.To win the battle against the competitors the companies must develop the innovation strategy for how you run the new product development (NPD) process. The companies uses internal resources and cooperate with external business to develop or improve their products and services. The core is to create products which are sustainable and competitive, as well as create values internally and also to their cooperative business partners or customers.It's in this context which turn to the purpose with this thesis. The purpose of this is to see how small and medium sized companies runs their innovation strategy, and if there can be any improvement to implement. The purpose is to give advice to the companies involved for improvements and future success.