Suksessoppskrift? Interne organisatoriske forhold hos team med gode prestasjoner
Description
Full text not available
Abstract
Formålet og arbeidstittelen til denne oppgaven var: «Suksessoppskrift? Interne organisatoriske forhold hos team med gode prestasjoner». Gjennom vår forskning ønsket vi å identifisere kjennetegn og fellestrekk ved interne organisatoriske forhold til team med gode prestasjoner i Experis og Jefferson Wells. Håpet var å fremskaffe generaliserbar kunnskap, som var anvendbar både i opprettelsen av nye avdelinger, men som også kunne være aktuelt å implementere i avdelinger som ikke har like gode resultat.
Pentagonmodellen var vårt analytiske rammeverk for oppgaven, i tillegg til at teori om endring ble inkludert. For å undersøke problemstillingen gjennomførte vi en innledende kvantitativ analyse for å få en pekepinn på hva som var de viktigste interne faktorene, hvor interaksjon med fokus på samarbeid og kommunikasjon, relasjoner og endring var hovedfokus. Basert på dette gjennomførte vi dybdeintervju med seks respondenter fra ulike team.
Vi analyserte deretter datamaterialet både gjennom en empirisk og en teoretisk analyse, og funnene ble presentert i en Pentagonmodell. Avslutningsvis svarer vi på våre to innledende forskningsspørsmål og drøfter mulige tiltak og veien videre for Experis og Jefferson Wells.
Våre hovedfunn viser at definisjonen på begrepet «team», som vi ble godt kjent med gjennom vår forskning og denne oppgaven, står i stil med styrkene og de mest sentrale kjennetegnene i teamene. Suksessoppskriften og teamenes styrke i Experis og Jefferson Wells er samarbeid, kommunikasjon og gode, vennskapelige relasjoner mellom teamene. I en normalsituasjon viser teamene evne til å omstille seg, og tar ofte aktive roller i endringsprosessene. The purpose and working title of this assignment was: “Success recipe? Internal organizational conditions in high performance teams". Through our research, we wanted to identify characteristics and common features of internal organizational conditions in high performing teams in Experis and Jefferson Wells. The hope was to obtain generalizable knowledge, which was applicable both in the creation of new departments, but which could also be relevant to implement in departments that do not have as good results.
The Pentagon model was our analytical framework for the assignment, in addition to the inclusion of theory about change. Starting our research, we carried out an initial quantitative analysis to get a clue as to what were the most important internal factors, where interaction with a focus on cooperation and communication, relationships and change was the main focus. Based on this, we conducted in-depth interviews with six respondents from different teams.
We then analyzed the data material through both an empirical and a theoretical analysis, and the findings were presented in a Pentagon model. In conclusion, we answer our two initial research questions and discuss possible measures and the way forward for Experis and Jefferson Wells.
Our main findings show that the definition of the term "team", which we became familiar with through our research and this thesis, is in line with the strengths and most central characteristics of the teams. The recipe for success and the strength of the teams at Experis and Jefferson Wells is cooperation, communication and good, friendly relations between the teams. In a normal situation, the teams show an ability to adapt, and often take active roles in the change processes.