Barnevern som del av samfunnsendring: En kvalitativ studie av erfaringer med hvordan innføring av barnevernsreformen har påvirket arbeidet med å bistå barn og unge i barnevernet.
Abstract
Barnevern står ovenfor omfattende endringer. Flere rapporter har avdekt avvik på barnevernområdet og at det er utfordrende å få bistått med nødvendig hjelp til rett tid (Helsetilsynet, 2019; NOU 2017:12). Regjeringen sin kompetansestrategi for å heve kvaliteten i barnevern er også et krav for å sikre bedre tjenester (Prop. L 73, 2016- 2017).En av endringene er innføring av barnevernsreformen fra 1.januar 2022. Den påpeker mangler i å få bistått med helhetlig og samordnet bistand og at det forebyggende arbeidet må styrkes lokalt (Prop. 73L, 2016- 2017). Barnevernets hovedoppgave er å sikre bistand til barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling (Bvsl., 2021). Gjennom kvalitativ tilnærming ved bruk av fokusgruppeintervju utforsker denne studien hvordan kommunalt ansatte erfarer at innføring av barnevernsreformen har påvirket arbeidet med å bistå barn og unge i barnevernet. Utvalget bestod av tre grupper av ansatte i kommunal sektor, saksbehandlere i barneverntjenesten, barnevernledere og oppvekstledere.Ved bruk av tematisk analyse av det innsamlede datamaterialet presenteres funn som diskuteres i lys av valgt teori. Konklusjonen er at det pågår omfattende endringer som kommunene er i gang med å ta innover seg. Det er en optimisme i forhold til muligheter og handlingsrom, samtidig som deltakerne uttrykker bekymring for konsekvenser. Som oppsummering erfarer deltakerne at tjenestene må jobbe mer helhetlig for å kunne bistå barn og unge i større grad. Videre at det i dag erfares at barn og unge delvis sikres tilpasset bistand til rett tid. Child protective services are facing extensive changes. Several reports have uncovered faults in protecting child welfare, and further show that it is challenging to give the right aid at the right time (Helsetilsynet, 2019; NOU 2017:12). The Norwegian governments competency strategy aimed at increasing the quality of the child protective services is also a requirement to ensure better services (Prop. L 73, 2016- 2017).One of the changes is an introduction of child protective reform from January 1st, 2022. This reform highlights shortcomings in assisting with comprehensive and coordinated aid and that the preventative work must be controlled locally (Prop. 73L, 2016- 2017).The main task of the child protective services is to ensure aid for children and adolescents who are living with conditions which are damaging to their health and development (Bvsl., 2021).Through a qualitative approach using focus groups interviews this study explores how a small group of municipal employees are experiencing that the introduction of the child protective reform has affected the work of aiding children and adolescents.The selection of informants consisted of three groups of municipal employees, caseworkers in the child protective services, child protective managers and childhood leaders.Through the use of thematic analysis of the collected data material, findings are presented and discussed in light of the chosen theory. The conclusion shows that there are ongoing comprehensive changes which the municipalities are working on taking in. There is optimism in relation to opportunities and room for actions, at the same times as the participants are expressing concern regarding consequences. To summarize, the participants are experiencing that the services need to work more holistically to assist children and adolescents to a greater extent. Furthermore, it is now being experienced that children and adolescent are partly ensured adapted aid at the right time.