Teamorganisering i forskningsmiljøer En kvalitativ casestudie av en utdanningsinstitusjon
Abstract
Denne oppgaven tar for seg teamorganisering for innovasjon i forskningsmiljøer, og utforsker hva som er samspillet mellom teamorganisering og innovasjon. For å belyse det tar oppgaven for seg forskningsgrupper ved et fakultet på Kristiania, og undersøker hvordan teamorganisering oppstår og endrer seg samt hvordan teamorganiserte fagmiljøer arbeider med innovasjon. Det er spesielt forskning og utviklingsarbeid som denne oppgaven definerer som innovasjon.Bakgrunnen for dette valget er dels Kristianias ambisjon om å bli et universitet, noe som fører til betydelige strukturelle endringer for å styrke forskningen og forskningsledelse ved institusjonen. Samtidig ønsker fakultetet å utforske hvordan de kan styrke team og bevege seg mer i retning av teamorganisering. Imidlertid har de dynamiske prosessene knyttet til teamarbeid og teamenes prosjekter fått mindre oppmerksomhet, og denne studien søker derfor å gi et mer helhetlig bilde av de strukturelle og dynamiske prosessene innen teamorganisering for innovasjon. Med dette som utgangspunkt er følgende problemstilling utarbeidet:«Hva er samspillet mellom teamorganisering og innovasjon i fagmiljøer?»Oppgaven er en fortolkende casestudie av et fakultet, hvor forskningsgruppene representerer team innen fagområder på fakultetet. Jeg har intervjuet forskningsgruppeledere, observert forskningsgruppemøter, samt gjennomført fokuserte intervju med forskningsgruppemedlemmer og hatt uformelle samtaler med fagmiljøene. I tillegg har jeg intervjuet ledelsen ved fakultetet. Datakildene inkluderer kvalitative intervjuer, observasjoner, fokuserte intervju, uformelle samtaler og relevante dokumenter. Dataen er analysert induktivt ved hjelp av Gioia-metoden og innovasjonstrakten til O’ Sullivan og Dooleys (2009) som teoretisk rammeverk. Gjennom en induktiv og fortolkende analyse har jeg utviklet en prosessmodell for teamorganisering i forskningsmiljøer, som tydeliggjør både de strukturelle og dynamiske prosessene i samspillet mellom teamorganisering og innovasjon. Funnene mine er knyttet til modellen, som viser hvordan de ulike delprosessene gjensidig påvirker og forsterker hverandre. Modellen synliggjør også hvordan teamorganisering i forskningsmiljøer bidrar til å fremme innovasjon. De mest sentrale funnene, i tillegg til å belyse de dynamiske prosessene i teamorganisering for innovasjon, er den avgjørende rollen som innovasjonsklima og teamledelse spiller i teamorganisering for innovasjon. This study addresses team organization for innovation in research environments, exploring the interaction between team organization and innovation. To shed light on this, the study examines research groups at a faculty at Kristiania University, investigating how team organization arises and evolves, and how team-organized academic environments work with innovation. The focus is particularly on research and development work, which this study defines as innovation.The rationale behind this choice partly stems from Kristiania’s ambition to achieve university status, which has led to significant structural changes aimed at strengthening research and research management at the institution. Simultaneously, the faculty seeks to explore how to enhance teams and move more towards team-based organization. However, the dynamic processes related to teamwork and their projects have received less attention, and this study aims to provide a more comprehensive understanding of the structural and dynamic processes within team organization for innovation.With this as the foundation, the following research question has been formulated: "What is the interaction between team organization and innovation in academic environments?"The study is an interpretive case study of a faculty, where the research groups represent teams within academic disciplines. I have conducted interviews with research group leaders, observed research group meetings, carried out focused interviews with research group members, and engaged in informal conversations with the academic communities. Additionally, I have interviewed the management team at the faculty. The data sources include qualitative interviews, observations, focused interviews, informal conversations, and relevant documents. The data has been analyzed inductively using the Gioia method, with O'Sullivan and Dooley's (2009) innovation funnel serving as the theoretical framework.Through an inductive and interpretive analysis, I have developed a process model for team organization in research environments, which clarifies both the structural and dynamic processes in the interaction between team organization and innovation. My findings are connected to the model, which demonstrates how the various subprocesses mutually influence and reinforce each other. The model also highlights how team organization in research environments contributes to fostering innovation. The most significant findings, in addition to shedding light on the dynamic processes in team organization for innovation, highlight the crucial role of the innovation climate and team leadership play in fostering innovation through team organization.