Fra innføring til læring: Hvorfor behovskartlegging er avgjørende for målrettet systemopplæring
Abstract
Det er kritisk for pasientsikkerheten at kliniske systemer som elektronisk legemiddel- og kurveløsning brukes korrekt. I den forbindelse har opplæring av medarbeiderne en viktig rolle. Ved innføring av Meona i Helse vest ble det utarbeidet opplæringsmateriell til klasseromsundervisning som senere har blitt omarbeidet og relansert som e-læring til nyansatte i driftsfasen. Implementering av Meona innebar store endringer av arbeidsprosesser, noe omfanget på opplæringen måtte ivareta. I driftsfasen derimot, har Meona allerede blitt innført, og nyansatte kommer inn i en arbeidshverdag hvor systemet er del av de etablerte IKT-verktøyene de bruker.
I denne masteroppgaven har vi undersøkt om læringsinnholdet i e-læringskurset for Meona samsvarer med sluttbrukernes behov for systemkompetanse i en etablert klinisk kontekst.
For å besvare problemstillingen har vi brukt to metoder. Vi gjennomførte først en spørreundersøkelse som ble sendt ut anonymt til medarbeidere som har fullført e-læringskurset. Denne inneholdt både lukkede og åpne spørsmål. Etter ekskludering satt vi igjen med 106 besvarelser, tilsvarende omtrent 12% av alle kursdeltakere. I etterkant gjorde vi en forenklet dokumentanalyse av e-læringskurset.
Analysen av e-læringskurset viste at kurset har vide og overordnede mål, noe som har gjort det vanskelig å evaluere måloppnåelse og behov. I kombinasjon med den lave svarprosenten på spørreundersøkelsen er det derfor vanskelig å trekke bastante konklusjoner. Resultatene tyder likevel på at innholdet i e-læringskurset ikke helt samsvarer med opplæringsbehovet hos nyansatte i driftsfasen. Dette fordi e-læringskurset bærer preg av å skulle dekke alle eventualiteter og er derfor mer omfattende enn brukerne trenger.
For at et e-læringskurs skal gi ønsket læringseffekt må det være tilpasset behovene til målgruppen. Opplæring i driftsfasen trenger en annen tilnærming enn opplæring i implementeringsfasen. For å lykkes med digital opplæring av nyansatte, er det derfor viktig at utvikling av e-læringskurs får ressursene og oppmerksomheten den trenger. Uten kartlegging av opplæringsbehov og innsikt i arbeidshverdagen til brukerne, er det stor sannsynlighet for at e-læringen feiler og at gevinster uteblir. Det er derfor viktig med mer forskning på systemopplæring etter implementering. It is critical for patient safety that clinical systems such as Computerized Physician Order Entry systems are used correctly. In this regard, employee training plays an important role. When Meona was introduced in Helse vest, course material was prepared for classroom teaching, which has later been reworked and relaunched as e-learning for new employees in the post-implementation phase. Implementation of Meona meant major changes to work processes, which the scope of the training had to take care of. In the post-implementation phase, on the other hand, Meona has already been introduced, and new employees enter a daily working life where the system is part of the established ICT tools they use.
In this master's thesis, we therefore wanted to examine whether the learning content of the e-learning course for Meona matches the end users' need for system competence in an established clinical context.
To answer the problem, we have used two methods. We first carried out a survey which was sent out anonymously to employees who have completed the e-learning course. This contained both closed and open questions. 106 respondents were included in the study, which corresponds to approximately 12% of those who had completed the course. Afterwards, we did a simplified document analysis of the e-learning course.
The analysis of the e-learning shows that the course has broad and overall goals, which has made it difficult to evaluate goal achievement and needs. In combination with a low response rate to the survey, it is therefore difficult to draw solid conclusions. The results, however, suggest that the content of the e-learning course does not fully align with the training needs of new employees in the operational phase. This is because the e-learning seemingly covers all eventualities and is more extensive than the users actually require.
For an e-learning course to produce the desired learning effect, it must be tailored to the needs of the target audience. Training in the post-implementation phase needs a different approach than training in the implementation phase. To succeed with digital training for new employees, it is therefore important that the development of training resources is prioritized and receives the attention it needs. Without identifying training needs and gaining insight into the daily work of the users, there is a high likelihood that e-learning will fail, and the expected benefits will not be realized. It is therefore important to conduct more research on system training after implementation.