Legemiddelordinasjon i elektronisk kurve - en undersøkelse om hvordan e-kurven påvirker legers arbeidsprosess og pasientsikkerhet
Abstract
Elektronisk kurve er en del av pasientens journal, og verktøyet som brukes for dokumentasjon og kommunikasjon om pasienters legemiddelbehandling i spesialisthelsetjenesten. Systemet er innført med mål om å redusere legemiddelfeil, og gi støtte for trygg pasientbehandling. Det er kjent at e-kurven i Helse Sør-Øst ofte har lang responstid, og denne studien undersøker hvordan dette påvirker legers arbeid og pasientsikkerheten. Masteroppgaven har studert legers ordinasjonsprosess ved en spesialisert intensivavdeling i Helse Sør-Øst, med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan kan lang responstid i elektronisk kurve påvirke legemiddelordinasjon og føre til ordinasjonsfeil? Vi har arbeidet med følgende forskningsspørsmål:•Hvordan støtter e-kurven leger med å løse medisinske problemer, og gi god pasientbehandling? •Hvordan påvirker lang responstid i e-kurven legenes arbeidsflyt og -belastning?•Hvilke risikofaktorer knyttet til pasientsikkerhet kan oppstå ved bruk av e-kurve i ordinasjonsprosessen?Oppgavens teori er forankret i litteratur om legers arbeidsprosess, pasient- og informasjonssikkerhet, komplekse sosiotekniske systemer og utvikling av brukervennlige helseinformasjonssystemer.Studien er en kvalitativ casestudie som benytter observasjon og dokumentstudie som metoder, og det er brukt en stegvis-deduktiv induktiv metode for å analysere datamaterialet. Vi observerte legers bruk av e-kurven i en intensivavdeling, og dokumentstudie baserer seg på avvikssaker fra samme avdeling.Funnene viser at lang responstid i e-kurven kan føre til ordinasjonsfeil som feil dose, og negativt påvirke kvalitet ved legemiddelordinasjon. Vi fant også at e-kurven ofte ikke støtter legene optimalt når de jobber med å løse medisinske problemer. Legene fungerer som et sikkerhetsnett for å forhindre feil, men dette reduserer deres effektivitet, kan forsinke pasientbehandling og skaper frustrasjon. For å håndtere fremtidens utfordringer med mangel på helsepersonell, er det avgjørende at klinikernes verktøy er effektive og ikke sløser med tid og ressurser.Studien anbefaler å sikre at e-kurven alltid er tilgjengelig ved å forbedre den tekniske infrastrukturen, sikre umiddelbar respons, innføre raskere pålogging, samt et mer oversiktlig brukergrensesnitt og fleksibelt klinisk innhold. Disse tiltakene kan bidra til at legene arbeider mer effektivt, redusere bruken av workarounds, øke tilfredsheten og redusere konsekvensene for pasientsikkerhet. Computerized physician order entry (CPOE) is part of the patient's medical record, and the tool used for documentation and communication regarding patients' medication treatment in specialized healthcare services. The system in study was implemented with the aim of reducing medication errors and providing support for safe patient care. It is known that the CPOE often have long response time, and this study examines how this affects doctors' work, and patient safety.The master's thesis has studied doctors' medication prescription processes in a specialized intensive care unit, based on the research question: How can long response time in CPOE affect medication prescriptions and lead to prescription errors? We have worked with the following research questions:•How does the CPOE support doctors in solving medical problems and providing good patient care?•How does long response time in the CPOE affect doctors' workflow and workload?•What risk factors related to patient safety can arise from using CPOE in the prescription process?The thesis is grounded in literature on doctors' work processes, patient and information security, complex sociotechnical systems, and the development of user-friendly health information systems.The study is a qualitative case study using observation and document analysis as methods, and a stepwise deductive-inductive method was used to analyze the data. We observed doctors' use of CPOE in an intensive care unit, and the document analysis is based on incident reports from the same unit.The findings show that long response time in CPOE can lead to prescription errors, such as incorrect dosing, and negatively affect the quality of medication prescriptions. We also found that the CPOE often does not optimally support doctors when they work on solving medical problems. Doctors serve as a safety net to prevent errors, but this reduces their efficiency, can delay patient care, and creates frustration. To address future challenges with the shortage of healthcare personnel, it is crucial that clinicians' tools are efficient and do not waste time and resources.The study recommends ensuring that the CPOE is always available by improving the technical infrastructure, ensuring immediate response, introducing faster login processes, as well as a more user-friendly interface and flexible clinical content. These measures can help doctors work more efficiently, reduce the use of workarounds, increase satisfaction, and reduce the consequences of patient safety.