Leverandørrapportens betydning for sikkerhetsnivået på norsk sokkel
Description
Full text not available
Abstract
Vi har sett på hvordan prosessen rundt rapporter påvirker Equinors evne til å håndtere funn etter gjennomføring av oppdrag fra eksterne leverandører offshore. Viktige spørsmål; er Equinors styringssystem tilstrekkelig til å håndtere denne prosessen? Gir Equinor, gjennom innkjøpsordren, faktisk leverandøren mulighet til å forstå behovene til innholdet i rapporten?Vi har sett på teori knyttet til vedlikeholdsstyring og en SINTEF-rapport som omhandler kvalitet til vedlikeholdsindikatorer og hvordan dårlige prosesser rundt rapporter er med på dra kvaliteten ned.Vi gjør en kvalitativ analyse av dagens arbeidsprosesser og krav som er dekkende for rapportering. Så gjør vi dybdestudier i tre caser der vi søker i vedlikeholdssystemet i tillegg til å ha uformelle samtaler med informanter for caser. Vi har hentet ut essensen i hvordan praksis for leverandørutkall, samt rapportering og etterbehandling av rapport foregår i dag. Vi har også gjort intervjuer av personell som har roller i de berørte arbeidsprosessene. I forskningsfase I har vi sett på den delen av Equinor sitt styringssystem som inneholder arbeidsprosessene. Her har vi identifisert og analysert hvilke prosesser og krav som påvirkes av rapportering i forbindelse med et leverandøroppdrag. I tillegg har vi sett på hvilke krav leverandøren må forholde seg til fra rammekontrakten. I forskningsfase II har vi gjennomgått tre tjenesteoppdrag og sett på hvordan Equinor har bestilt en rapport, hva og hvordan leverandøren leverer på denne. Vi har også kartlagt hvordan Equinor er i stand til å behandle rapportene etter jobben for å oversette prosateksten i rapportene til risikovurderte feil.I forskningsfase III går vi bredt ut og intervjuer personell som er involvert i arbeidsprosessene identifisert i fase én. Her kan vi bekrefte og underbygge vår hypotese og også få bevis for at problemet påvirker selskapet på tvers av forretningsområder.Vi konkluderer i oppgaven med at arbeidsprosessene og rammekontraktene ikke er dekkende for Equinor sine forretningsbehov når det gjelder rapportering. Kravene sier klart hvilke punkter som må være på plass for å kunne risikovurdere funn, men Equinor klarer i veldig liten grad å formidle disse elementene til leverandøren. Vi skisserer også en løsning for en ny effektivisert arbeidsprosess og et nytt verktøy gjennom en applikasjon som moderniserer prosessen når det kommer til elektroniske samhandlings- og kommunikasjonsløsninger. We have reviewed how the process around reports affects Equinor's ability to handle discoveries after completion of assignments from external suppliers offshore. Important questions; Is Equinor's management system adequate at handling this process? Does Equinor, give the supplier enough information, through the purchase order process, to understand the requirements of the report?We have looked at theory related to maintenance management and a SINTEF report that deals with the quality of maintenance indicators and how poor processes around reports contribute to reducing quality.We conducted a qualitative analysis of today's working processes and requirements that covers reporting. Then we carried out three in-depth studies where we analysed the maintenance system in addition to having informal conversations with informants for cases. We have extracted the essence of how the practice for supplier calls, as well as reporting and post-processing of reports takes place today. We have also conducted interviews with personnel who have roles in the affected work processes. In research phase I, we have looked at the part of Equinor's management system that contains the work processes. Here, we have identified and analysed the processes and requirements that are affected by reporting in connection with a supplier assignment. In addition, we have looked at the requirements the supplier must comply with from the framework contract. In research phase II, we have reviewed three service assignments and looked at how Equinor has commissioned a report, what and how the supplier delivers on this. We have also mapped how Equinor is able to process the reports, in order to identify the risks within it.In research phase III, we interviewed personnel involved in the work processes identified in phase one. Here we confirm and substantiate our hypothesis and gain evidence that the problem affects the company across several business areas.In the thesis, we conclude that the work processes and framework contracts do not cover Equinor's business needs in terms of reporting. The requirements clearly state what points must be in place to be able to risk assess discoveries. Equinor communicate this poorly to the supplier. We outline a solution for a new streamlined work process combined with a new tool that, through an application, modernises the process when it comes to electronic interaction and communication solutions.