«Jeg prøver å holde den tekniske skrivingen og innholdsskrivingen litt adskilt på en måte»
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3172632Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Sammendrag
I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan et utvalg lærere arbeider med skriving i begynneropplæringen. Tradisjonelt sett har skolen fokusert på at elever først skal lære bokstavene gjennom lesing før de introduseres for skriving. Dette har fått meg til å reflektere over om det finnes alternative tilnærminger. Ettersom skriving, i henhold til læreplanen, er en grunnleggende ferdighet som spiller en kritisk rolle i elevenes læring og utvikling, synes jeg det er viktig å utforske flere metoder for å støtte elevenes utvikling i skriving, i tillegg til å bruke lesing som tilnærming til å mestre skriveferdigheter. Oppgaven tar sikte på å belyse hvordan lærere beskriver sin undervisning i skriving, inkludert planlegging, metoder, strategier, og deres personlige erfaringer og utfordringer gjennom problemstillingen:
Hvordan beskriver et utvalg lærere sitt arbeid med skriving i begynneropplæringen?
Forskningsarbeidet har vært preget av en abduktiv tilnærming som kjennetegnes av en veksling mellom teori og empiri. Pendlingen mellom disse innebærer at jeg har brukt teoriene til å forstå og tolke dataene, samtidig som jeg har tilpasset det teoretiske grunnlaget basert på hva som blir observert i datamaterialet.
Datamaterialet er består av transkripsjoner fra gruppeintervjuer, supplert med skriftlige spørsmål som ble sendt ut i forkant. Analysen av datamaterialet er gjort gjennom tematisk analyse, med Ivanič (2004) sine skrivediskurser som teoretisk grunnlag, samt to ulike modeller for skriving, Skrivehjulet og Skrivetrekanten.
Undersøkelsen viser at skriving er en kompleks prosess som krever tilpasning og refleksjon. Og at lærere i begynneropplæringen beskriver sitt arbeid med skriving som en prosess der de vektlegger både tekniske ferdigheter og kreativitet, samt at de vektlegger at skrivingen skal være meningsfull og knyttet til elevenes erfaringer. Summary
In this master's thesis, I examine how a small selection of teachers work with the skill of writing in early elementary education. Traditionally, the school has focused on pupils first learning the alphabet through reading, before being introduced to writing. This has made me reflect on whether there are alternative approaches. Since writing, according to the curriculum, is a fundamental skill that plays a critical role in students' learning and development, perhaps we should consider a wider scope of methods to help students master writing rather than simply relying on reading as a gateway to the ability to write.
This assignment aims to shed light on how teachers describe their teaching practices for the skill of writing, including planning, methods, strategies, and their personal experiences and challenges, through this lens:
How do a small selection of teachers describe their work with writing in early elementary education?
The body of research has been characterized by an abductive approach, characterized by an alternation between theory and empirical work. I have used both these approaches to understand and interpret the data, while at the same time adapting the theories based on what is observed in the data material from the teachers I focused on.
The data material is based on transcripts from group interviews, supplemented by written questions that were sent out beforehand. The analysis of the data has been carried out in light of Ivanič's (2004) theory of writing discourses, as well as two different models for writing, the Writing Wheel and the Writing Triangle.
Research shows that writing is a complex process that requires adaptation and reflection on the part of the teacher. As well, teachers in early elementary education describe their work with writing as a process where they emphasize both technical skills and creativity, and they assert that the writing should be meaningful and linked to the students' experiences.