Suicidality and social problem solving: A narrative review of social problem solving in adolescent suicidality.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3172629Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3255]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Selvmord er en av de vanligste dødsårsakene blant barn og ungdom i Norge. Forskning knytter mangler i sosial problemløsning (SPS) til selvmordstanker og -atferd hos ungdom. Målet med denne narrative gjennomgangen er å følge opp Speckens & Hawtons (2005) anbefalinger for fremtidig forskning på emnet, og undersøke om litteraturen publisert siden 2005 styrker eller svekker deres forsiktige konklusjon om at det finnes en sammenheng mellom SPS og selvmordsatferd hos ungdom. En narrativ gjennomgang ble valgt fremfor en systematisk gjennomgang i dette tilfellet på grunn av metodens egnethet når man bredt adresserer et emne og syntetiserer eksisterende litteratur. Litteratursøkene i databasene PubMed, Web of Science og Embase ble gjennomført, samt manuelle søk i databasene Crisis and Suicide and Life-Threatening Behaviour, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry og Journal of Adolescent Health. Litteraturen ble gjennomgått, og relevant litteratur ble identifisert og inkludert i gjennomgangen. Den presenterte litteraturen ser ut til å støtte Speckens & Hawtons (2005) konklusjon om at det finnes en sammenheng mellom mangler i SPS og selvmordsatferd hos ungdom. 22 av studiene rapporterer funn som er konsistente med en viss grad av sammenheng mellom mangler i problemløsning og selvmordsatferd i ungdomspopulasjoner. Diskusjonen skisserer hovedfunnene fra litteraturgjennomgangen og fokuserer på viktige temaer som metodologi, kjønn, state-trait distinksjoner, negative barndomserfaringer (ACES) og begrensninger. Den presenterte forskningen støtter en forsiktig konklusjon av forskningsspørsmålet – om en sammenheng mellom mangler i sosial problemløsning (SPS) og suicidalitet i ungdomspopulasjoner, men metodologiske inkonsekvenser reduserer kvaliteten på disse funnene. AbstractSuicide is one of the most common causes of death among children and youth in Norway. Research links deficits in social problem-solving (SPS) with suicidal thought and behaviour and adolescents. The objective of this narrative review is to follow up on Speckens & Hawton’s (2005) recommendations for future research on the topic, and whether literature published since 2005 strengthens or weakens their cautious conclusion that there is an association between SPS and adolescent suicidality. A narrative review was chosen over a systematic review in this instance due to the method’s suitability when broadly addressing a topic and synthesising existing literature. The literature search of the databases PubMed, Web of Science, and Embase was conducted, as well as a manual searches of the databases Crisis and Suicide and Life-Threatening Behaviour, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry and Journal of Adolescent Health. The literature was screened, and relevant literature was identified and included in the review. The presented literature appears to support Speckens & Hawton’s (2005) conclusion that there is an association between deficits in SPS and adolescent suicidality. 22 of the studies report findings consistent with some degree of association between deficits in problem-solving and suicidality in youth populations. The discussion outlines the main findings of the literature review, as well as focusing on important topics; methodology, gender, state-trait distinctions, adverse childhood experiences (ACES), and limitations. The research presented supports a cautious conclusion of the research question - the existence of an association between deficits in SPS and suicidality in youth populations, however methodological inconsistencies decrease the quality of these findings.