Reading Queerly: Melissa and Wonder Exploring implications for inclusive teaching practices in elementary English classoom
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3904]
Abstract
I denne masteroppgaven skal jeg undersøke muligheten for å diskutere både LHBTQ+ og ikke LHBTQ+ litteratur for å legge til rette for respekt, toleranse, empati, og bidra til inkluderende undervisningspraksis om LHBTQ-opplevelser i engelsk undervisning i grunnskolen. Jeg har valgt å utforske to samtidige romaner Wonder (Palacio,2012) og Melissa (Gino, 2022)med fokus på tre forskningsspørsmålene; hvordan hovedpersonene August og Melissa, utfordrer sosiale og kjønnsnormer, hvilke temaer disse romanene tilbyr for diskusjon i engelskundervisning i grunnskolen, og hvordan de kan brukes til å legge til rette for samtaler om ulike LHBTQ+ temaer i klasserommet.Som teoretisk rammeverk fokuserer jeg på kritisk literacy for queer lesing av ikke LHBTQ+ og LHBTQ litteratur (Hermann- Wilmarth & Rayan, 2015) , samt tilnærminger til LHBTQ+ inkluderende undervisning (Page,2017). Jeg har gjennomført narrativ, og tematisk narrativ analyse av romanene individuelt for å besvare de to første forsknings spørsmålene. Deretter, ble kvalitativ komparativ analyse (QCL) anvendt for å sammenligne og diskutere funnene fra to første analysene. QCL har gitt meg mulighet for å utforske en queer lesing av Melissa og Wonder i engelskundervisning i klasserommet, spesielt på mellomtrinnet ved å sammenligne temaene i de romanene, samt diskutere hvordan de to romanene brukes for å sørge for inkluderende undervisning. Funnene viser at Melissa og August utfordret sosiale og kjønnsnormer, og fordommer mot sine forskjelligheter ved å forsøke aksept, støtte og annerkjennelse fra folk rund dem. Begge romanene argumenterer for viktigheten av aksept og støtte, empati og vennlighet, mangfold og inkludering samt motarbeidelse av mobbing og diskriminering for annerkjennelse av forskjelligheten. Funnene fremlegger også at lærerne kan anvende kritisk literacy med et queer perspektiv i diskusjon av LHBTQ+ og non LHBTQ+ litteratur, og legge til rette for stadig inkludering av LHBTQ+ temaer i klasserommet. Ved å lære elevene oppmuntre til å være kritisk til temaene som er knyttet til egne situasjoner og virkeligheter, kan lærerne oppmuntre elever i grunnskolen til å reflektere over både tekstene og virkelige sosiale normer gjennom et queer perspektiv som kan fremme en stadig inkluderende undervisning av LHBTQ+ temaene.
Nøkkelord: Queer pedagogikk, queer lesing, queer perspektiv, kritisk literacy, LHBTQ+, sosiale normer, kjønnsnormer The purpose of this Master’s thesis is to study the possibility of using LGBTQ+ and non-LGBTQ+ text to discuss LGBTQ+ issues, promote respect, tolerance and empathy towards differences, and contribute to inclusive teaching practice about LGBTQ+ experiences in primary school EFL classrooms. In this thesis, I have attempted to explore two contemporary novels, Wonder (Palacio, 2012) and Melissa (Gino, 2022), by answering three research questions; how do protagonists, Melissa in Melissa and August in Wonder, challenge the social and gender norms, what themes Melissa and Wonder offer for elementary EFL classrooms discussion and how to use Melissa and Wonder for facilitating discussion of diverse LGBTQ+ issues in the elementary school EFL classroom.I utilised critical literacy for queer reading of non-LGBTQ literature and LGBTQ literature (Hermann-Wilmarth & Ryan, 2015) and approaches for LGBTQ+ inclusive teaching (Page, 2017) as a theoretical framework. I individually conducted a narrative and thematic narrative analysis of these two novels to answer the first and second research questions. Thereafter, qualitative comparative analysis (QCL) is applied to compare and discuss the findings derived from narrative and narrative thematic analyses. QCL allowed me to explore the possibility of a queer reading of Wonder and Melissa, compare the themes in Melissa and Wonder and discuss the implications of LGBTQ+ themes in the 5th -7th grade English classrooms, and study how Melissa and Wonder be used to ensure inclusive teaching. The findings revealed that Melissa and August challenged social norms and prejudices towards their differences by seeking acceptance and support from people around them. Both novels argue for the importance of acceptance and support, empathy and kindness, diversity and inclusion, and discouragement of bullying and discrimination. These findings add evidence for applying critical literacy with a queer lens in non-LGBTQ literature to facilitate LGBTQ+ themes in classroom discussions. By teaching and encouraging students to be critical of such subjectivities and connecting them to real-life situations, teachers can encourage elementary-aged students to think about both texts and real-life socially constructed norms through a queer lens. Such conversations in the classroom can foster regular and more inclusive teaching of LGBTQ+ themes.
Keywords: Queer pedagogy, queer reading, queer lens, critical literacy, LGBTQ+, social norms, gender norms