Chinese-Norwegian Children's Experiences with Social Media and Online Games
Abstract
Denne studien utforsker kinesisk-norske immigrantbarns levde erfaringer og påvirkningen av sosiale medier på deres daglige liv. Immigrantbarn blir ofte sett på som marginaliserte og sårbare grupper som trenger beskyttelse, spesielt ettersom digitale teknologier i økende grad integrerer sosiale nettverk i alle aspekter av livet. Med teoretiske rammeverk som barns aktørskap, relasjonell handlingskapasitet, sosial konstruksjonisme, media og diskurs,”ambient co-presence” og "affordances," benytter denne forskningen kvalitative intervjumetoder inspirert av deltakende tilnærminger. Tegne- og setningsfullføringsteknikker ble brukt for å samle barnas stemmer og perspektiver. Tematisk analyse identifiserte tre hovedtemaer: (1) barnas nasjonale og transnasjonale forbindelser gjennom sosiale medier og online spill; (2) deres positive og negative oppfatninger av disse plattformene; og (3) hvordan kinesisk-norske immigrantbarn navigerer i dobbelte kulturelle normer og den kinesiske foreldrekulturens påvirkning på deres bruk av disse plattformene.Funnene viser at barn bruker sosiale medier og online spill for å opprettholde kontakt med familie og venner i Kina, samt for å knytte bånd til både kinesiske og norske venner i Norge. Disse plattformene muliggjør også interaksjoner med internasjonale spillere, noe som gir språkopplæring, spillstrategier og kulturell utveksling. Selv om sosiale medier gir betydelige fordeler, møter barna også risikoer som nettmobbing, svindel, vold og påvirkning på fysisk helse. Videre opplever barna kulturelle spenninger når de integrerer kinesiske og norske verdier. Denne oppgaven konkluderer med at barn er kompetente informanter, hvis handlingskapasitet – formet av sosiale mediers og online spill sin "affordances," doble kulturpåvirkninger, foreldres oppdragelsesstil og relasjoner med jevnaldrende og lærere – spiller en dynamisk rolle i deres sosiale interaksjoner, valg og følelsesmessige responser. This study explores the lived experiences of Chinese-Norwegian immigrant children and the impact of social media on their daily lives. Often characterized as marginalized and vulnerable, immigrant children face unique challenges, especially as mobile and online technologies increasingly integrate social networks into every aspect of their lives. Using theoretical frameworks of children’s agency, relational agency, social constructionism, media and discourse, ambient co-presence, and affordances, this research employs qualitative interview methods inspired by participatory approaches. Techniques such as drawing and sentence completion were used to gather children’s voices and perspectives. Thematic analysis identified three main themes: (1) children’s national and transnational connections through social media and online games; (2) their positive and negative perceptions of these platforms; and (3) the ways Chinese-Norwegian immigrant children navigate dual cultural norms and the influence of Chinese parental values on their engagement with these platforms.The findings reveal that children use social media and online games to maintain contact with family and friends in China, as well as to connect with both Chinese and Norwegian friends in Norway. These platforms also facilitate interactions with international players, enabling language learning, gaming strategies, and cultural exchange. While social media offers significant benefits, children also encounter risks, including cyberbullying, fraud, online violence, and impacts on physical health. Moreover, children perceive cultural tensions when integrating Chinese and Norwegian values. This thesis concludes that children are competent informants, whose agency—shaped by social media and online game affordances, dual cultural influences, parental approaches, and peer and teacher relationships—plays a dynamic role in their social interactions, choices, and emotional responses.