Friluftsliv Through a Chilean Lens: Navigating Outdoor Life in Norway as Migrant Children and Parents
Abstract
Denne studien undersøker hvordan chilenske barn og deres foreldre i Norge forholder seg til friluftsliv –en sentral del av norsk identitet, knyttet til utendørsliv, glede og selvstendighet. Gjennom en barneorientert, deltakende tilnærming basert på barndomsstudier, sosial konstruksjonisme og en aktørorientert ramme som verdsetter relasjonelle og materielle aspekter, utforsker studien hvordan chilenske barn og foreldre tolker og tilpasser seg denne norske tradisjonen, og avdekker kulturelle forhandlinger i prosessen. Med en forståelse av barndom som sosialt konstruert, kontekstuell og kontekstavhengig, fokuserer studien på chilenske familiers tolkninger av friluftsliv innenfor det bredere norske kulturidealet, og undersøker hvordan verdier som selvstendighet, mestring og engasjement med naturen blir redefinert gjennom deres kulturelle perspektiver.For familiemedlemmer fra Chile blir friluftsliv både en læringsarena og en kulturell balansegang, der foreldre og barn tilpasser norske normer slik at de stemmer overens med verdier som understreker familiefellesskap, beskyttelse og varme. Barna tolker friluftsliv aktivt, omfavner elementer som sport og lek med jevnaldrende, samtidig som de justerer andre aspekter for å tilpasse seg personlig komfort og trivsel. Relasjonell handlekraft står sentralt her, ettersom barnas interaksjoner med naturen, jevnaldrende og familie reflekterer en blanding av norske og chilenske verdier. For foreldrene innebærer det å omfavne friluftsliv en innsats for å integrere utendørstradisjoner samtidig som de balanserer Norges vektlegging av selvstendighet og robusthet med sitt eget fokus på familiært samhold og trygghet.Denne studien fremhever hvordan friluftsliv, som en fleksibel kulturell praksis, gir chilenske familier muligheten til å smelte sammen norske idealer med sine egne, og skaper en delt, men unikt tolket kulturell uttrykksform. Materielle faktorer, som vær og utstyr, spiller en avgjørende rolle i å forme hvordan barn og foreldre deltar og skaper sine utendørsopplevelser. Gjennom å undersøke disse dynamikkene, bidrar studien til en dypere forståelse av kulturell tilpasning, kulturelle oversettelser og sosial inkludering, og illustrerer hvordan barn og -familier navigerer chilenske og norske kulturelle verdier og sosiale praksiser i sine hverd.
This study examines how Chilean immigrant children and their parents in Norway engage with friluftsliv -a core aspect of Norwegian identity associated with outdoor life, enjoyment, and independence. Rooted in the theoretical frameworks of Childhood Studies, social constructionism, and an actor-oriented approach that emphasizes relationality and materiality, this research examines how Chilean children and parents interpret and adapt to this Norwegian tradition, uncovering their cultural negotiations involved in the process. Recognizing childhood as a socially constructed and context-dependent phase, the study focuses on Chilean children and parents’ interpretations of friluftsliv within the broader Norwegian cultural ideal, investigating how values such as independence, self-reliance, and engagement with nature are redefined through their cultural perspectives.For this Chilean family members, friluftsliv becomes both a learning experience and a cultural balancing act, with parents and children adapting Norwegian norms to align with values emphasizing family unity, protection, and warmth. Children actively interpret friluftsliv, embracing elements like sports and peer play while adjusting other aspects to fit their personal comfort and enjoyment. Relational agency is central here, as children’s interactions with nature, peers, and family reflect a blend of Norwegian and Chilean values. For parents, embracing friluftsliv involves efforts to integrate outdoor traditions while balancing Norway’s emphasis on independence and robustness with their own focus on family cohesion and safety.This research highlights how friluftsliv, as a flexible cultural practice, enables Chilean families to merge Norwegian ideals with their own, resulting in a shared yet uniquely interpreted cultural expression. Material factors, such as weather and equipment, are pivotal, shaping how children and parents participate and craft their outdoor experiences. By examining these dynamics, the study contributes to understanding cultural adaptation, cultural translation, and social inclusion, illustrating how immigrant children and families negotiate Chilean and Norwegian cultural values and social practices in their everyday lives.