Betydningen av det psykososiale skolemiljøet for elever med funksjonsnedsettelse: En scoping review
Abstract
SammendragDenne masteroppgaven utforsker betydningen av det psykososiale skolemiljøet for den psykiske helsen til barn med funksjonsnedsettelser. Ifølge opplæringsloven § 9a-1 har elever en individuell rett til et godt fysisk og psykososialt skolemiljø (Kunnskapsdepartementet, 2017). Et godt psykososialt skolemiljø påvirkes av mange faktorer og er avgjørende for elevenes trivsel, læring og psykiske helse.Gjennom en scoping review analyserer og systematiserer denne studien eksisterende litteratur fra 2014 og fremover, med fokus på forholdet mellom elever med funksjonsnedsettelse og det psykososiale skolemiljøet, samt hvilken betydning dette miljøet har på den psykiske helsen til disse elevene. Studien undersøker ulike faktorer som inkludering, relasjoner til jevnaldrende og lærere, samt tilpasninger i skolen, og hvordan dette påvirker trivsel og tilfredshet blant barn med funksjonsnedsettelser. Studien fremhever ulike aspekter ved det psykososiale skolemiljøet som er avgjørende for å fremme deltakelse og velvære hos alle elevene.Videre undersøker studien tiltak for å øke kvaliteten på det psykososiale skolemiljøet, hvor det trekkes frem et økt behov for bedre tilrettelegging, økt kompetanseutvikling blant lærere, og en helhetlig tilnærming til inkludering, er essensielt for å sikre at disse barna opplever mestring og trygghet i skolemiljøet. Selv om det allerede er gjort betydelig forskning på området, viser gjennomgangen at det fortsatt er behov for mer spesifikk forskning på effektive tiltak som kan forbedre det psykososiale skolemiljøet for barn med funksjonsnedsettelser. AbstractThis master's thesis explores the significance of the psychosocial school environment for the mental health of children with disabilities. According to Section 9a-1 of the Norwegian Education Act, students have an individual right to a good physical and psychosocial school environment (Kunnskapsdepartementet, 2017). A positive psychosocial school environment is influenced by many factors and is crucial for students' well-being, learning, and mental health.Through a scoping review, this study analyzes and systematizes existing literature from 2014 onwards, focusing on the relationship between students with disabilities and the psychosocial school environment, as well as the impact this environment has on the mental health of these students. The study examines various factors such as inclusion, relationships with peers and teachers, and school adaptations, and how these influence the well-being and satisfaction of children with disabilities. The study highlights various aspects of the psychosocial school environment that are critical for promoting participation and well-being among all students.The study further examines strategies to enhance the quality of the psychosocial school environment, highlighting the need for improved accommodations, increased professional development for teachers, and a comprehensive approach to inclusion to ensure that these children experience a sense of mastery and security in the school setting. Although considerable research has already been conducted in this area, the review indicates that there remains a need for more targeted research on effective interventions to improve the psychosocial school environment for children with disabilities.