Sleep Paralysis in XR: Simulating Sleep Paralysis Hallucinations in Extended Reality & Streamlining Development Using Generative AI
Abstract
Søvnparalyse er et fenomen preget av en midlertidig lammelse av kroppen under overganger mellom søvn og våkenhet, ofte ledsaget av urovekkende hallusinasjoner. Personer som opplever søvnparalyse, kan føle et trykk på brystet, se mørke skikkelser, eller kjenne en usynlig fiendes nærvær. Tilstanden kan også manifesteres som detaljerte og virkelighetsnære hallusinasjoner. Til tross for at søvnparalyse er relativt vanlig, er årsakene fortsatt ikke fullstendig forstått.
De raske fremskrittene innenfor utvidet virkelighet (XR) og generativ kunstig intelligens (KI) gir enestående muligheter for å utvikle innovative verktøy og metoder innen utdanning, terapi og programvareutvikling.
Denne forskningen tar sikte på å skape kontrollerte virtuelle miljøer som replikerer hallusinasjonene assosiert med søvnparalyse, ved å utnytte XRs innlevende egenskaper for å blant annet forbedre forståelsen av tilstanden. Simuleringen som presenteres blir også utforsket som en potensiell behandlingsmulighet for søvnparalyse, og gir et fundament for fremtidig klinisk forskning.
I tillegg introduserer denne oppgaven en prosess som bruker generativ KI for å effektivisere utviklingen av XR-miljøer og -ressurser, og dermed øke effektiviteten og tilgjengeligheten av XR-utvikling.
Forskningsmetodikken involverer et eksperiment med 43 deltakere for å vurdere effektiviteten av XR i å simulere søvnparalyse. Fysiologiske og emosjonelle responser ble målt ved bruk av en pulsmåler og en spørreundersøkelse. Selv om XR var i stand til å simulere de visuelle og auditive aspektene av søvnparalyse, er det fortsatt utfordrende å fullt ut replikere den emosjonelle intensiteten, taktile hallusinasjoner, og lammelse med dagens teknologi. Imidlertid viste integrasjonen av generativ KI betydelig potensial for å effektivisere utviklingen, noe som indikerer bredere anvendelser på tvers av ulike felt. Sleep paralysis is a phenomenon characterized by a temporary inability to move or speak during transitions between sleep and wakefulness, often accompanied by unsettling hallucinations. Individuals experiencing sleep paralysis may feel pressure on their chest, perceive shadowy figures, or sense the presence of an unseen hostile entity. It can also manifest as vivid and lifelike hallucinations. Despite its relatively common occurrence, the causes of sleep paralysis are still not fully understood.
The rapid advancements in Extended Reality (XR) and generative Artificial Intelligence (AI) technologies present unprecedented opportunities for developing innovative tools and methods in education, therapy, and software development.
This research aims to create controlled virtual environments that replicate the hallucinations associated with sleep paralysis, leveraging XR's immersive capabilities to enhance understanding of the condition. The simulation presented is also explored as a potential treatment option for sleep paralysis, offering a foundation for future clinical research.
Additionally, this thesis introduces a pipeline utilizing generative AI to streamline the development of XR environments and assets, thereby increasing the efficiency and accessibility of XR content creation.
The research methodology involves an experiment with 43 participants to assess the effectiveness of XR in simulating sleep paralysis. Physiological and emotional responses were measured using heart rate data and questionnaires. While XR effectively simulated the visual and auditory aspects of sleep paralysis, fully replicating the emotional intensity, tactile hallucinations, and immobility remains challenging with current technology. However, the integration of generative AI showed significant potential for streamlining development, indicating broader applications across various fields.