Bærekraft i store samferdselsprosjekter - Hvordan er bærekraft håndtert i E18 Langangen - Rugtvedt og E18 vestkorridoren?
Description
Full text not available
Abstract
Transport- og samferdselssektoren er både en viktig driver for økonomisk utvikling og en betydelig kilde til miljøpåvirkning. Muligheten for sikker og effektiv forflytning er samtidig en forutsetning for sosial bærekraft. Denne masteroppgaven er en del av forskningsprosjektet «Gjennomføringsmodeller for komplekse prosjekter», gjennomført i samarbeid mellom Statens Vegvesen (SVV) og NTNU. Studien i masteroppgaven undersøker to store norske veiprosjekter under bygging – E18 Langangen–Rugtvedt og E18 Vestkorridoren – med forskningsspørsmål rundt hvordan de tre dimensjonene av bærekraft (klima/miljø, økonomi og sosiale forhold) er vurdert og vektlagt i tidligfasen, i valget av entreprenør, og i byggefasen.Studien benytter en kvalitativ tilnærming med litteraturstudier, semistrukturerte intervjuer og dokumentanalyser for å besvare forskningsspørsmålene. Det konkluderes med at selv om det ikke ble planlagt spesifikt for bærekraft i tidligfasen, har gjeldende lover, forskrifter, krav og bestemmelser sikret ivaretakelse av alle de tre bærekraftsdimensjonene. Videre har regelverkene underveis blitt oppdatert med strengere krav til blant annet klimagassutslipp som følge av Parisavtalen. I overgangen til kontraheringsfase ble det innført krav til dokumentering av bærekraft gjennom krav til BREEAM-sertifisering, samt krav til reduksjon av klimagassutslipp. Krav til 30% vekting av bærekraft i tildelingskriteriene, samt krav til BREEAM-sertifisering, utfordret markedet og sikret at entreprenørene utviklet løsninger som fremmer bærekraft for gjennomføring av prosjektene. BREEAM-regimet sikrer god oppfølging av alle krav til bærekraft. Prosjektene gjennomførte prekvalifisering før de mottok tilbud. Prekvalifiseringskravene ivaretok økonomisk bærekraft, og sikret at entreprenøren var ISO-sertifisert med hensyn til miljø, kvalitet og arbeidsmiljø. I konkurransegrunnlaget ble det stilt krav til bærekraft i gjennomføringen. EIFFAGE vant E18 Langangen – Rugtvedt fordi de kom med gode bærekraftige løsninger, samt at de forpliktet seg til BREEAM Excellent. Tildelingskriteriene i E18 Vestkorridoren hadde konkrete bærekraftselementer innen klima/miljø, økonomi og sosial som ble vektet høyt. Skanska og OHLA vant sine entrepriser fordi de leverte det beste tilbudet med hensyn til pris og kvalitet – og bærekraft. Begge prosjektene hadde omfattende tiltak for oppfølging av bærekraft, særlig gjennom miljøstyringsplaner og på grunn av kontraktsinsentiver som fremmer innovasjon og kontinuerlig bærekraftsfokus i prosjektgjennomføringen.Det er egne ytre miljø-ansvarlige i caseprosjektene. Disse har hatt en sentral rolle i prosjektets bærekraftige praksiser. Prosjektene har definert prosjektspesifikke mål rundt bærekraft og dens tre dimensjoner. Målene utgjør sammen med BREEAM, lov- og forskriftskrav, reguleringsbestemmelser og krav i kontrakten, miljøstyringsplanen for prosjektet. Miljøstyringsplanen er innarbeidet i prosjektenes prosesser og beslutningstagning, og i rapportering. Planen utgjør et rammeverk for prosjektgjennomføring, som gir grunnlag for kontinuerlig fokus på bærekraft og effektiv rapportering.Vi har funnet at caseprosjektenes mål og krav er bærekraftsfokuserte og forankret i Statens vegvesens og Nye Veiers egne toppmål og i NTPs strategi, i tillegg til lokalpolitisk hvor de også har bærekraftighet som mål. Ved å ha mål som skaper retning, engasjement og motivasjon i prosjektet, vil det kunne skape en kultur som skaper innovasjon, kreativitet, læring og effektivt samarbeid, og det er det vi mener å ha funnet i begge caseprosjektene. Innarbeidelse av miljøstyringsplanene i prosjektenes prosesser og beslutningstagning, samt rammeverk for prosjektgjennomføring, har gitt ekstra fokus på bærekraft og etter vår mening skapt mer bærekraftige prosjekter. The transport and infrastructure sector are both a key driver of economic development and a significant source of environmental impact. At the same time, the ability to move safely and efficiently are a prerequisite for social sustainability in Norway. This master’s thesis is part of the research project «Gjennomføringsmodeller for komplekse prosjekter» conducted in collaboration between the Norwegian Public Roads Administration (SVV) and NTNU. The thesis examines two large Norwegian road projects currently under construction – E18 Langangen–Rugtvedt and E18 Vestkorridoren – focusing on how the three dimensions of sustainability (climate/environment, economy, and social factors) have been assessed and prioritized during the early phases, in the selection of contractors, and during the construction phase. The study employs a qualitative approach with literature reviews, semi-structured interviews, and document analysis to answer the research questions. The findings indicate that although sustainability was not specifically planned for in the early stages, existing laws, regulations, requirements, and provisions ensured that all three sustainability dimensions were addressed. Furthermore, regulations were updated during the process, with stricter requirements, including those related to greenhouse gas emissions due to «Parisavtalen». During the transition to the contracting phase, sustainability documentation requirements were introduced, including demands for BREEAM certification and the reduction of greenhouse gas emissions. The requirement for a 30% weighting of sustainability in the award criteria, as well as the demand for BREEAM certification, challenged the market and ensured that contractors developed solutions that promoted sustainability in the execution of the projects. The BREEAM framework guarantees thorough follow-up of all sustainability requirements. The projects carried out prequalification before receiving bids. The prequalification requirements safeguarded economic sustainability and ensured that the contractors were ISO-certified in terms of environment, quality, and occupational health and safety. The tender documents stipulated sustainability requirements for project execution. EIFFAGE won the E18 Langangen–Rugtvedt project due to their strong sustainable solutions and their commitment to achieving BREEAM Excellent certification. The award criteria in the E18 Vestkorridoren included specific sustainability elements within climate/environment, economy, and social aspects, which were highly weighted. Skanska and OHLA won their contracts by delivering the best offers in terms of price, quality, and sustainability. Both projects implemented extensive measures to ensure sustainability, particularly through environmental management plans and contract incentives that promote innovation and a continuous focus on sustainability throughout project execution. There are designated Environmental Managers in the case projects, who have played a key role in the projects' sustainable practices. The projects have set specific goals related to sustainability and its three dimensions. These goals, together with BREEAM, legal and regulatory requirements, zoning provisions, and contractual obligations, form the basis for the projects' environmental management plans. These plans have been integrated into the projects' processes, decision-making, and reporting. The plans provide a framework for project execution, which ensures a continuous focus on sustainability and effective reporting. We found that the goals and requirements of the case projects are sustainability-focused and aligned with the overarching goals of the Norwegian Public Roads Administration, Nye Veier, and the National Transport Plan (NTP), in addition to local political objectives that also emphasize sustainability. By setting goals that create direction, engagement, and motivation in the project, it is possible to foster a culture that encourages innovation, creativity, learning, and efficient collaboration, which we believe was demonstrated in both case projects. The integration of environmental management plans into the projects' processes and decision-making, along with the framework for project execution, has provided additional focus on sustainability and, in our opinion, led to more sustainable projects.