Framing the Past: Analyzing Representations of the British Empire in Key Stage 3 History Textbooks, 2020-2022
Abstract
Denne oppgaven utforsker fortellinger om- og fremstillinger av det britiske imperiet i et utvalg av britiske historiebøker for Key Stage 3. Den ser på ulike deler av kapitler, bilder og oppgaver for å analysere hvordan det britiske imperiet og dets arv blir fremstilt i moderne lærebøker (2020–2022). Dette gjøres gjennom en kvalitativ tekstanalyse med bruk av innholdsanalyse for å undersøke hvordan lærebøkene omtaler og fremstiller ulike personer og historiske hendelser knyttet til det britiske imperiet. Oppgaven dekker hovedsakelig India under det britiske imperiet, samt slaveri og avskaffelsen av det, med noen andre relevante eksempler fra lærebøkene. Gjennom denne analysen bidrar oppgaven med en grundig gjennomgang av tre historiebøker for å hjelpe til med å forstå diskursen rundt Storbritannias imperiale identitet, og hvordan dens kontroversielle fortid blir presentert for yngre generasjoner. Det oppgaven fant ut, var at det ikke finnes noen klar og entydig fortelling, og at fremstillingen og fortellingen om det britiske imperiet varierer veldig mellom bøkene. This thesis explores narratives surrounding-, and representations of, the British Empire in a selection of Key Stage 3 British history textbooks. It looks at different parts of the chapters, pictures, and tasks to analyze how the British Empire and its legacy is portrayed in contemporary textbooks (2020-2022). It does this through a qualitative textual analysis utilizing a content analysis lens to see how the textbooks talk about- and portray different people and historical events connected to the British Empire. The thesis mainly covers India under the British Empire, as well as slavery and the abolition of it, with some other relevant mentions from the textbooks. Through this analysis, the thesis contributes with a deep analysis of three history textbooks to help understand the discourse surrounding Britain’s imperial identity, and how its controversial past is represented to the younger generations. What it found was that there is no clear singular narrative presented, and that the representation and narratives found within the different textbooks varies greatly between each book.