Navigatørens brukeropplevelse av radar som navigasjonshjelpemiddel
Abstract
Denne masteroppgaven er en studie som er på hvordan navigatøren nyttiggjør seg av radar som navigasjonshjelpemiddel. Først presenteres bakgrunn for valg av studiet og formålet med studien.Studiet tar sikte på å belyse problemstillingen «Hvordan nyttiggjør navigatøren seg av radar i daglig operasjon, og hvordan oppfatter navigatøren brukeropplevelsen og brukergrensesnittet til radar systemet?»Teorier angående navigasjon og navigasjonsinstrumentet radar, samt teorier knyttet til menneskelige faktorer er presentert. Menneskelige faktorer har fokusert på situasjonsbevissthet, persepsjon, interaksjon mellom menneske-maskin samt brukersentrert design.Det er gjennomført fem kvalitative intervju og fem observasjoner av aktivt seglende navigatører. Funnene blir presentert i empiri og drøftes mot relevant teori. Funnene i studien tyder på at navigatørene har stor tillit til radar som navigasjonsinstrument, men at de ikke ser nytten av å tillegge for mye funksjonalitet til instrumentet da dette kan bidra til at viktig informasjon blir oversett.Oppgaven konkluderer med at radarsystemet bør være enkelt og intuitivt uten for mange tilleggsfunksjoner som kan forstyrre navigatørens situasjonsbevissthet, spesielt under krevende forhold og dårlig sikt. Tilleggsfunksjoner som kan bidra til bredere situasjonsbevissthet, kan gjerne legges til andre instrument, som navigatøren selv kan velge dersom han/hun ser dette hensiktsmessig.
Nøkkelord: Navigasjon, radarsystem, menneskelige faktorer, situasjonsbevissthet, dekksoffiserer, brukersentrert design This master's thesis is a study on how navigators utilize radar as a navigational aid. Initially, the background and purpose of the study are presented.The study aims to address the research question: "How do navigators use radar in daily operations, and how do they perceive the user experience and interface of the radar system?"Theories regarding navigation and the navigational instrument radar, as well as theories related to human factors, are presented. Human factors focus on situational awareness, perception, human-machine interaction, and user-centered design.Five qualitative interviews and five observations of actively sailing navigators were conducted. The findings are presented in the empirical section and discussed against relevant theory. The results of the study suggest that navigators have a high level of trust in radar as a navigational instrument, but they do not see the benefit of adding too much functionality to the instrument, as this may lead to important information being overlooked.The thesis concludes that the radar system should be simple and intuitive without too many additional features that might disrupt the navigator's situational awareness, especially under challenging conditions and poor visibility. Additional features that can contribute to broader situational awareness could preferably be integrated into other instruments, which the navigator can choose if deemed appropriate.
Keywords: Navigation, radar system, human factors, situational awareness, deck officers, user-centered design.