Erfaringer med dyreøvelsene og andre skuespillermetoder fra Jaques Lecoq
Abstract
Temaet for bacheloroppgaven er skuespillermetoder fra Jaques Lecoq og problemstillingen min er hvordan jeg har jobbet med rollearbeid og hvordan det ligner på skuespillermetoder fra Jaques Lecoq.
I oppgaven skal jeg gå gjennom teori som handler om å øve seg som skuespiller, altså skuespillertrening og om skuespillermetoder som Lecoq skriver om i sin egen bok «The Moving Body». Skuespillermetodene til Lecoq handler om å ta i bruk det fysiske i spill. Jeg har også tatt med teori om teaterstykket «Uroens Barn» som jeg kommer til å bruke når jeg skal drøfte problemstillingen min. For å forklare kort om hva «Uroens Barn» handler om har jeg også tatt med teori om komedie. Komedie er relevant for hvorfor vi har jobbet med rollearbeid på den måten vi har gjort.
For å løse problemstillingen min har jeg brukt forskningsmetodene litteraturstudie og reflekterende praktiker. Jeg har lest mye litteratur som handler om Lecoq sine teorier om skuespillermetoder. Jeg har brukt det jeg selv har jobbet praktisk med for å drøfte problemstillingen. The theme for my bachelor is acting methods from Jaques Lecoq and my issue is how I have been working with developing a role and how it is similar to acting methods from Jaques Lecoq.
In the task I will go through theory about actor training and acting methods from Lecoq’s own book “The Moving Body”. Lecoq’s acting methods is about physical play. I will also look at theory about the play “Uroens Barn” that I will use when I am going to discuss my issue. To shortly explain about “Uroens Barn” I also added theory about comedy. Comedy is relevant to why we have worked with developing our characters in the way we did.
To solve my issue, I have used the research methods, literature study and reflective practitioner. I have read literature that is about Lecoq’s theories about acting methods. I have used myself and what I have worked with to discuss my issue.