Det performative i rollespill games. Case studie av Critical Role bruk av rekvisitter som verktøy til å fortelle en historie.
Description
Full text not available
Abstract
Denne bacheloroppgaven undersøker det performative i Rollespill games, mer spesifikt Dungeons & Dragons. Oppgavens mål er å se på hvordan Critical Role bruker rekvisitter, Og hvilken funksjon og påvirkning dette har på opplevelsen av det performative. For å gjennomføre studien er det gjort en forestilingsanalyse med Critical Role som Case, og en litteraturstudie på rollespill games. Kort fortalt er den performative innlevelsen i den diegetiske verdenen og i karakter delt inn i flere lag, som er basert på hva slags rolle man tar på seg til en vær tid. Og at Critical Role hovedsakelig bruker mini maps, mini figurer og terninger som rekvisitter som har forskjellig funksjon i de forskjellige lagene. Jeg konkluderer med at det er to forskjellige hovedfunksjoner med bruken av rekvisittene, mini maps og figurer har en støttende og kontekst givende effekt på handlingen. mens terningene har en handlings lagende. This bachelor's thesis examines the performance in role-playing games, more specifically in Dungeons & Dragons. The assignment aims to look at how Critical Role uses props, And what function and influence this has on the experience of the performative. To carry out the study, a performance analysis has been carried out with Critical Role as a Case, and a literature study on role-playing games. In short, the performative immersion in the diegetic world and in character is divided into several frames, which are based on the kind of role one takes on at any given time. And that Critical Role mainly uses mini maps, mini-figures and dice as props that have different functions in the different teams. I conclude that there are two different main functions with the use of the props, mini maps and figures have a supporting and contextualizing effect on the action. while the dice have a narrative-making effect.