Assessing Swimming Competence among Children in Physical Education, and Exploring Skill Transfer in Various Aquatic Environments
Doctoral thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3172023Utgivelsesdato
2025Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3908]
Sammendrag
Sammendrag
Svømmedyktighet, basseng, og åpent vann: En nytenkning av svømmeopplæring for å styrke sikkerheten i naturlige vannmiljøer
Vann dekker 70% av jordens overflate og har gitt kloden kallenavnet den blå planet. Vann representerer en kilde til glede og utforskning, men også risiko. Mennesker er ikke naturlige svømmere – svømmeferdigheter må læres, noe som anses som avgjørende for å forebygge drukningsulykker.
I Norge er svømmeopplæring en del av kroppsøvingsfaget i grunnskolen, med et tydelig kompetansemål for hva det innebærer å være svømmedyktig. Målet inkluderer å falle uti, svømme på både mage og rygg, flyte, dykke og klatre opp på land – ferdigheter som sammen utgjør et grunnlag for selvberging.
Denne avhandlingen presenterer The Swimming Competence Assessment Scale (SCAS), et måleinstrument for å vurdere barns svømmeferdigheter basert på den norske standarden. En tverrsnittsundersøkelse basert på SCAS viste at om lag 6 av 10 barn oppnår et tilfredsstillende nivå av grunnleggende svømmeferdigheter i svømmebasseng, og kan klassifiseres som svømmedyktige.
I en norsk utdanningskontekst foregår svømmeopplæring hovedsakelig i stabile og kontrollerte omgivelser, som oppvarmede basseng. Denne opplæringen legger til rette for utvikling av grunnleggende svømmeferdigheter, men reiser et viktig spørsmål: forbereder opplæringen barna godt nok på utfordringer i uforutsigbare vannmiljøer, som innsjøer, elver og hav? De fleste drukningsulykker skjer i slike naturlige omgivelser, hvor strømninger, lav vanntemperatur, bølger og begrenset sikt gjør selvberging betydelig mer krevende.
Denne avhandlingen har undersøkt sammenhengen mellom svømmeferdigheter i et basseng og i en innsjø. Når en gruppe barn ble testet i et naturlig vannmiljø, viste resultatene en markant reduksjon i deres ferdigheter sammenlignet med hva de oppnådde i bassenget. Denne reduksjonen synliggjør utfordringer knyttet til overføringen av ferdigheter fra stabile og kontrollerte omgivelser til mer dynamiske og krevende situasjoner.
Forskningen gir verdifull innsikt og utfordrer dagens praksis. Den peker på behovet for en mer helhetlig tilnærming til svømmeopplæring, hvor barn ikke bare lærer og utvikler svømmeferdigheter i basseng, men også utvikler en helhetlig bevegelseskompetanse som kan gjøre dem bedre rustet til å håndtere de komplekse utfordringene de kan møte i ulike utendørs vannmiljø. En slik tilnærming kan potensielt øke barns trygghet, som kan underbygge bevegelsesglede i, ved og på vann.
Summary:
Swimming competence, pools, and open water: Rethinking swimming education to enhance water safety in naturalistic aquatic environments
Water covers 70% of the Earth's surface, earning the planet its nickname the blue planet. Water serves as a source of joy and exploration but also presents significant risks. Humans are not natural born swimmers – aquatic skills must be learned, a process considered essential for drowning preventing.
In Norway, aquatic education is integrated into the physical education curriculum in primary schools, with explicit competence objectives defining what it means to be swimming competent. These goals include falling into the water, swimming on both the front and back, floating, surface diving, and exiting the pool – skills collectively forming a foundation for self-rescue.
This thesis introduces the Swimming Competence Assessment Scale (SCAS), an instrument developed and designed to assess children's aquatic skills based on the Norwegian standard. A cross-sectional study utilizing SCAS revealed that approximately 6 out of 10 children achieve a satisfactory level of basic aquatic skills in swimming pools and can thus be classified as swimming competent.
In the Norwegian context, aquatic education primarily occurs in stable, controlled environments such as heated pools. While this facilitates the development of basic aquatic skills, it raises a critical question: does this adequately prepare children for challenges in unpredictable aquatic environments such as lakes, rivers, and the sea? Most drowning incidents occur in such natural settings, where currents, low water temperatures, waves, and limited visibility make self-rescue significantly more demanding.
This thesis examines the relationship between aquatic skills demonstrated in pools and in open water settings. When a group of children was tested in a natural aquatic environment, the results showed a marked reduction in their skills compared to their pool performance. This decline highlights challenges in transferring aquatic skills from stable and controlled settings to more dynamic and demanding situations.
The research provides valuable insights and challenges current practices. It underscores the need for a more comprehensive approach to swimming education, where children not only develop aquatic skills in pools but also cultivate a broader movement competence that better equips them to navigate the complex challenges of various outdoor aquatic environments. Such an approach could enhance children's safety and underpin joy of movement in, on and around water.
Består av
Paper 1: Sundan, Jon; Haga, Monika; Lorås, Håvard Wuttudal. Development and Content Validation of the Swimming Competence Assessment Scale (SCAS): A Modified Delphi Study. Perceptual and Motor Skills 2023 ;Volum 130.(4) s. 1762-1780 https://doi.org/10.1177/00315125231177403 This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License CC BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)Paper 2: Sundan, J., Lorås, H, & Haga, M. Construct validity, inter-rater reliability, and test-retest reliability of the Swimming Competence Assessment Scale (SCAS). Accepted to International Journal of Aquatic Research and Education (IJARE)
Paper 3: Sundan, Jon; Haga, Monika; Lorås, Håvard Wuttudal. Swimming competence of 9–10-year-old Norwegian primary school children: A cross-sectional study of physical education. European Physical Education Review 2024 https://doi.org/10.1177/1356336X241246521 This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License CC BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)
Paper 4: Sundan, J., Lorås, H, & Haga, M. Environmental constraints: A comparative analysis of children’s swimming competence in different aquatic environments.