Læreres mestringsforventning og motivasjon i seksualitetsundervisning
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [4069]
Abstract
Denne masteroppgaven har som formål å undersøke om mestringsforventning og motivasjon har noe å si for hvordan lærere strukturer seksualitetsundervisningen på barneskolen. Problemstillingen som undersøkes i denne studien er: Hvordan påvirker lærers tro på egne evner og deres motivasjon hvordan de legger opp til seksualitetsundervisning? Ved hjelp av 3 forskningsspørsmål vil problemstillingen bli besvart:
1.Hvilken tro har lærerne på sine evner til å gjennomføre seksualitetsundervisning?2.Hvilke faktorer påvirker læreres motivasjon for seksualitetsundervisning?3.Hvordan legger lærere opp til seksualitetsundervisning?
Datamaterialet til denne studien er hentet inn ved å bruke semistrukturerte dybdeintervjuer av 4 lærere i barneskolen. Ut av dette fikk jeg en innsikt lærernes tanker og følelser rundt seksualitetsundervisning. Dataen er analysert ved hjelp av en stegvis-deduktiv induktiv analysemetode og resulterte i 5 konsepter som representerer datamaterialet mitt. Videre ble konseptene diskutert opp mot relevant teori og perspektiver, samt tidligere relevant forskning.
Studien viser at selv om lærere har dårlige erfaringer med å undervise i seksualitet, er det ikke gitt at disse påvirker negativt videre. Lærerne i denne studien har erfaringer med å ikke lykkes med seksualitetsundervisning fra tidlig lærerkarriere, men dette virker ikke til å ha påvirket de i negativ grad. Disse erfaringene har bare gjort at lærerne velger å jobbe enda hardere mot målet; en god seksualitetsundervisning for elevene.
Et annet viktig funn er at det å ha motivasjon for seksualitetsundervisning er viktig, dette kan komme av at en selv har dårlige erfaringer og at det derfor utvikler seg en egeninteresse for å gjøre undervisningen bedre. Av og til er det kanskje slik at dårlig er bedre enn bra.
Lærerne legger vekt på at seksualitetsundervisningen bør møte elevene der de er, og at det er viktig som lærer å være en trygg person. Slik undervisning er nytteløst uten gode relasjoner med elevene dine, og ved å ta utgangspunkt i elevenes spørsmål kan undervisningen også bli bedre. Ved å ha god helhetlig seksualitetsundervisning vil elevene bli mer rustet til det som skal møte de senere i livet. This master's thesis aims to investigate whether self-efficacy expectations and motivation are related to how teachers structure sexuality education in primary schools. The thesis research question addressed in this study is: How do teachers' beliefs in their own abilities and their motivation affect how they approach sexuality education? This question will be answered through three research questions:
1.What beliefs do teachers have about their abilities to implement sexuality education?2.What factors influence teachers' motivation for teaching sexuality education?3.How do teachers approach sexuality education?
The data for this study was collected by using semi-structured in-depth interviews with four primary school teachers. These interviews provided insights into the teachers' thoughts and feelings about sexuality education. The data was analyzed using a stepwise-deductive-inductive analysis method, which resulted in five key concepts that represent the findings. These concepts were then discussed in relation to relevant theories, perspectives, and previous research.
The study shows that even if teachers have had negative experiences teaching sexuality education, it is not necessarily the case that these experiences have a long-term negative impact. The teachers in this study had encountered challenges and failures in teaching sexuality education early in their careers, but these experiences did not seem to have a detrimental effect. Instead, they motivated the teachers to work even harder towards their goal of providing quality sexuality education to their students.
Another important finding is that motivation for teaching sexuality education is crucial, and this motivation can sometimes arise from having had negative experiences themselves. In some cases, "bad" experiences can lead to a stronger desire to improve teaching practices, with the belief that learning from mistakes can be more beneficial than having only positive experiences.
The teachers emphasized that sexuality education should meet students where they are, and that it is important for teachers to be confident individuals. Such teaching is ineffective without strong relationships with students. By using students' questions as a starting point, the teaching can be further improved. Providing comprehensive and thoughtful sexuality education will better equip students for the challenges they will face later in life.