Facilitating for Winter Cycling in a Nordic Urban Context: a Study of Deterrents and Incentives in Trondheim
Abstract
Sykling er et viktig element i arbeidet med å utvikle transportsektoren i en mer bærekraftig retning. De seneste årene har byer investert betydelig i å gjøre sykling mer attraktivt. Oppgavens caseområde Trondheim er kjent for å ha den høyeste sykkelandelen blant de største byene i Norge. Om vinteren ser man derimot en betydelig nedgang i sykkelandelen, særlig i nordlige land med vinterforhold. Formålet med denne masteroppgaven er å redegjøre for grunnene som bidrar til den synkende sykkelandelen om vinteren, i tillegg til å kartlegge tiltak som kan bidra til å begrense nedgangen i sykkelandelen. Her er vinterdrift identifisert som et nøkkelelement, noe som vil tas med videre til analyse- og diskusjonsdelen.
Oppgaven kombinerer bruken av kvantitative og kvalitative forskningsmetoder i form av en nettbasert spørreundersøkelse og et ekspertintervju. Dette gir et omfattende grunnlag for videre analyse og diskusjon. Resultatene viser at de største hindringene for vintersykling i Trondheim er dårlig vinterdrift, nedbør, lave temperaturer og frykten for å falle. For vinterdriften er værforholdene, i tillegg til dårlig sykkelinfrastruktur og mangelen på kommunikasjon mellom aktørene identifisert som hovedutfordringene. Det foreslås en rekke tiltak for å bidra til å gjøre vintersykling mer attraktivt. Forbedringer i sykkelanlegg samt målrettet bruk av kampanjer er nevnt blant slike tiltak. I vinterdriften bør det være økt fokus på brukerperspektivet, der vintersyklistenes behov bør prioriteres. En grundig gjennomgang av vinterdriftsstandardene og økt samarbeid mellom aktørene som har ansvar for vinterdriften er eksempler på hvordan dette kan oppnås. Cycling is a vital element in making the urban transportation sector more sustainable. Therefore, cycling has been heavily invested in during recent years. However, the share of trips made by bicycle decreases significantly in the winter, particularly in northern countries that experience wintry conditions in terms of snow and ice. The purpose of this master’s thesis is to investigate the causes for cycling becoming less popular in the winter, in addition to exploring the measures which could make winter cycling more attractive. In this context, winter maintenance is identified as a key element. The study utilizes Trondheim as a case study area, a city known for having the highest cycling modal share among the largest cities in Norway.
By conducting an online survey and an expert interview, the study combines the use of quantitative and qualitative research methods, providing an extensive basis for further analysis and discussion. The results of the study identify poor winter maintenance, precipitation, cold temperatures and the fear of falling as major deterrents to cycling in Trondheim. Moreover, the adverse weather conditions, insufficient cycling infrastructure and lack of coordination are deemed as the main challenges for winter maintenance operations. To make winter cycling feasible for more people, a variety of measures are proposed. Improvements in the cycling infrastructure, in addition to targeted use of campaigns are mentioned as such measures. To enhance the winter maintenance operations, there is a call for a more user-based approach, where the needs of winter cyclists should be prioritized. By reviewing winter maintenance standards and having more cooperation between the parties responsible for winter maintenance this could be achieved.