Innblikk i lederes opplevelser, og håndtering, av konflikter: Mixed Methods forskning på lederes meningsskaping av konflikter på arbeidsplassen
Abstract
Denne oppgaven undersøker hvordan norske ledere (innen sosialt arbeid) opplever, og navigerer seg gjennom, de mange konfliktene på arbeidsplassen. Denne forskningen forsøker å forstå kompleksiteten av konflikthåndtering og ledernes meningsdanning av disse konfliktene. SenseMaker, en abduktiv mixed methods tilnærming, ble valgt som forskningsmetode for å samle både kvantitativ og kvalitativ data. Deltakerne ble i hovedsak rekruttert fra sosialt arbeid i Trondheim, og datainnsamlingen ble gjennomført gjennom tre fokusgruppeintervju, en nettbasert erfarings journal og tre workshops.
Analysen viser til fire hovedtema; organisasjonelle utfordringer, perspektiver på konflikter (rollens betydning), kritikk og tilbakemelding og til slutt, inaktiv og aktiv konflikthåndtering. Organisasjonelle retningslinjer utpeker seg som en vesentlig kilde til konflikter, ofte opplevd som urettferdig hos arbeidstakerne. Konflikter mellom ledere og personalgruppen forekommer til stadighet, og kommunikasjonen spiller en sentral rolle i både eskalering og deeskalering av konflikten. Emosjonelle utbrudd og hersketeknikker blir identifisert som former for tilbakemelding og kritikk, som kan vesentlig påvirke arbeidsmiljøet. Studiet viser til viktigheten av aktiv konflikthåndterings strategier for å promotere en produktiv, støttende og utviklende arbeidsplass.
Denne forskningen bidrar til en dypere forståelse av de utfordringene norske ledere, innen sosialt arbeid, opplever på arbeidsplasser i Norge. Forskningen tilbyr verdifull innblikk for organisasjoner og individer som ønsker å tilrettelegge for håndtering av konflikter og oppfostring av positive arbeidsforhold ved å undersøke ledernes erfaringer av konflikt, samt deres meningsdannelser av de. Ved å benytte SenseMaker kan forskningen benytte både kvantitative og kvalitative data av erfaringer med konflikter. Dette kan bidra til en unik tilnærming for å forstå dette komplekse fenomenet.
Denne forskningens design innebærer flere trinn. I første steg ble ett ekspertpanel invitert for å bistå med utviklingen av erfaringsjournalen. Ekspertpanelet hadde 6 deltakere fra ulike bakgrunn innen sosialt arbeid, som bidro med å belyse deres typiske erfaringer av kommunikasjon, konflikt og konflikthåndterings strategier på arbeidsplassen. Deres innspill var avgjørende for formingen av erfaringsjournalen.
Det neste trinnet var å rekruttere deltakere til selve studiet. 64 deltakere samtykket til å være med å bidra med sine erfaringer over en periode på 8 uker, hvor de reflekterte på de erfaringene av konflikter de opplevde på arbeidsplassen innen de siste 7 dagene. Erfaringsjournalen inkluderte muligheten for åpne narrativ, strukturerte spørsmål og forskjellige former for skalaer for å samle både kvalitativ og kvantitativ data. Etter de 8 ukene med datainnsamling var det 55 deltakere som fortsatt var aktive deltakere som til sammen hadde bidratt med 84 unike erfaringer av konflikt.
Siste steg var å invitere deltakerne til workshops, for å ytterligere kunne analysere datasettet, samtidig som dette fostret ett miljø for diskusjoner rundt funnene. Alle deltakerne ble invitert, men grunnet lite oppmøte, ble de anonyme erfaringene analysert og diskutert av en liten gruppe deltakere. De ble oppfordret itl å dele tanker og meninger, samt sine forslag til effektiv konflikthåndterings strategier. This thesis examined how Norwegian managers (within social work) experience and navigate conflicts in the workplace. The thesis aims to understand the complexities of conflict management and managers’ sensemaking of these conflicts. The research method of choice is SenseMaker, an abductive mixed methods approach that combines quantitative and qualitative data collection. Participants were recruited from various sections of social work, primarily in Trondheim, and data was gathered through three online focus group interviews, an online experience journal and three online workshops.
The findings identify four main themes: organizational challenges, perspectives on conflicts (the impact of roles), feedback and criticism, and lastly inactive and active conflict management. Organizational guidelines are significant sources of conflict, often perceived as unjust by employees. Conflicts between managers and the staff group is common, where communication plays a vital role in both deescalating and escalating the conflict. Emotional outburst and displays of domination techniques are identified as forms of feedback and criticism, which could significantly impact the work environment. The study additionally highlights the importance of active conflict management strategies in promoting a productive, supportive and developmental workplace.
This research contributes to the deeper understanding of the challenges faced by Norwegian managers within social work, in Norway. It offers valuable insights for organizations and individuals seeking to facilitate conflict management and contribute to fostering positive working relationships by examining the managers’ experiences of conflict and their meaning making processes. The use of SenseMaker provides both quantitative and qualitative data of conflicts experiences, which contributes to a unique approach to understanding this complex topic.
The study’s design involved several steps. First, an expert panel was invited several times to help with the development of the experience journal used for data collection. The expert panel consisted of 6 participants from different social work backgrounds, who contributed with insights into their common experiences with communication patterns, conflicts and conflict management styles in the workplace. Their input was instrumental in shaping the questions necessary for the data collection in this thesis.
The second step involved recruiting participants to the main study. 64 participants agreed to contribute to the collection of the experience journal over eight weeks, reflecting on their experiences of conflicts at the workplace, within a span of 7 days. The journal included open-ended narratives, structured questions and different forms of scales to gather both qualitative and quantitative data. After the eight weeks of data collection, the study was left with 55 participants and 84 unique experiences of conflicts.
The last step in the thesis was to invite the participants to the workshops, in order to further analyse the data and gain additional insights, while also fostering an environment for healthy discussion of the findings. All the participants were invited to the workshop, but due to the small number of participants available , the workshops consisted of a smaller group who reviewed and discussed the anonymized experiences of conflict. They were encouraged to share their thoughts on the experiences of conflict, and their proposed strategies for potential effective conflict management.