Strategiimplementering av bærekraftig forretningspraksis
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven har til hensikt å studere hvordan bærekraft kan innlemmes som en del av et selskaps strategi samt forske på om det også samtidig kan være lønnsomt. Oppgaven er en casestudie med bedriften Aalesund Protective Wear AS som forskningsarena. Selskapet operer innenfor tekstilbransjen, som er en bransje som vil måtte gjennomføre til dels store endringer innenfor bærekraft i årene som kommer. Kravene kommer fra alle typer av interessenter, men kanskje aller viktigst er at det kommer som tydelige lovkrav. En kommer altså ikke utenom om man skal samsvare. Oppgaven er relevant for alle aktører skal omstille seg for bærekraftig forretningsdrift. Forskningsspørsmål er som følger:
Hva er en bærekraftig forretningsmodell, og hvordan kan den utformes og integreres som en del av AAPW sin strategi for bærekraftig forretningspraksis. Kan innlemming av bærekraft også skape konkurransefordeler/økt vekst?
Det blir gjennomgått teori på området bærekraft og forretningsmodeller med følgende tematikk:• En bærekraftig forretningsmodell, og hva dette innebærer for et selskap. • Hvordan utarbeide en bærekraftig forretningsmodell, og en oversikt på ulike innovative modeller.• Verktøyer for å utarbeide bærekraft strategier. • Strategier for å lykkes med å innlemme bærekraft i forretningsmodeller, og som en del av et selskaps hovedstrategi.
Oppgaven er en kvalitativ studie som baserer empiri på semistrukturert intervjuer, en spørreundersøkelse, samt sekundærdata fra eksterne konsulenthus. Det er utført intervjuer både internt og eksternt. Resultat vil vise at det er korrelasjon mellom teori og empiri i denne oppgaven. For en vellykket omstilling til bærekraftig forretningsdrift så krever dette at selskaper setter av tilstrekkelige ressurser i selskapet, det krever at ansatte blir involvert, og det vil også kreve av selskapet at nye forretningsmodeller må redesignes. Selskaper skal gå fra å tradisjonelt levere økonomiske resultat, til å levere innenfor dimensjonene økonomi, sosiale forhold og miljø. Dette til sammen vil ha betydning for hvordan selskapet er i stand til å møte fremtidens krav, og det vil ha betydning for selskapets evne til å overleve og derav konkurranseevne.