• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Åpne buret og inspirer fuglen til å fly ut!

Rød-Jensen, Elisabeth
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3168397
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning [538]
Description
Full text not available
Abstract
Tillit viser seg å være en nøkkelkomponent i effektiv ledelse og organisasjonsutvikling. Tillitsbasert og relasjonell ledelse har fått større oppmerksomhet den senere tid. Denne studien tar utgangspunkt i en slik tilnærming for å belyse hvordan man kan redusere sykefravær og fremme medarbeideres tilstedeværelse. Den vektlegger viktigheten av nærværsarbeid, definert som strategier og tiltak som øker nærvær, samt forebygger og forhindrer fravær. Dette har blitt en sentral del av leders ansvar, og det er derfor viktig å utforske hvordan ledere opplever sitt handlingsrom for å lede på en måte som fremmer nærvær.

Å arbeide med nærvær krever en leder som forstår organisatoriske mål og regler, og som samtidig har en lederatferd som støtter de ansatte gjennom gode relasjoner og tillit.

Formålet med studien er å oppnå ny innsikt og belyse hvordan ledere navigerer i sitt handlingsrom for å praktisere relasjonell og tillitsbasert ledelse i nærværsarbeid. Studien søker å forstå hvilke faktorer som påvirker ledere sine muligheter til å bygge og ivareta tillitsfulle relasjoner.

Studiens problemstilling: Hvordan opplever avdelingsleder handlingsrommet for å lede tillitsbasert og relasjonelt i nærværsarbeid?

For å besvare problemstillingen og å etablere ny kunnskap, benyttes en kvalitativ studie og dybdeintervjuer med 5 avdelingsledere som alle jobber innen helsesektoren. Jeg valgte å intervjue ledere i denne sektoren fordi det er den næringen som nasjonalt har det høyeste sykefraværet. Empirien i studien ble analysert ved hjelp av refleksiv tematisk analyse som bidro til at dataene ble organisert i meningsfulle tema. Analysen ble utført fra et hermeneutisk-fenomenologisk ståsted. I tråd med tilnærmingen ble det lagt vekt på en fortolkning som beskrev erfaringene, samt hvordan erfaringene gjenspeilet konteksten de er en del av. På bakgrunn av dette ble det mulig å peke på dynamikker som påvirker lederne sin evne til å utøve relasjonell og tillitsbasert ledelse i deres arbeid med å fremme nærvær.

Studien undersøkte hvordan ledere navigerer innenfor de strukturelle rammene og byråkratiske føringer i organisasjonen, og hvordan dette påvirker deres evne til å utøve ledelse basert på relasjoner og tillit. Tillitsfulle relasjoner gir ledere et bedre utgangspunkt for å forstå de ulike ansattes behov. Studien belyser både muligheter og begrensninger som avdelingsledere møter, når de forsøker å balansere organisasjonens forventinger med behovet for en tillitsbasert tilnærming i arbeidet med å fremme nærvær blant de ansatte.

Resultatene signaliserer:

-Begrenset handlingsrom for å se de ansatte, være tilgjengelig og nær

-Opplevelse av tillit i relasjoner

-Lederne ser muligheter som kan fremme nærvær

Selv om lederne er relasjonelle og ønsker å være tilgjengelig og nær for sine ansatte, er deres handlingsrom for å utøve tillitsbasert og relasjonell ledelse i nærværsarbeid begrenset. Funnene viser at det eksisterer rom for tillit, men ikke i tilstrekkelig grad til å fullt ut støtte det som er viktig for effektivt nærværsarbeid. Lederatferden påvirkes av både relasjonelle og strukturelle faktorer, noe som begrenser ledernes evne til å oppfylle sine intensjoner om å se og støtte de ansatte på en optimal måte.

Denne studien foreslår å gi økt oppmerksomhet til de ulike måtene strukturelle barrierer begrenser lederes handlingsrom for å øke tilstedeværelse på arbeidsplassen, og hvordan disse kan overvinnes for å fremme tillitsbasert ledelse innen organisasjonen.

Ved å fokusere på dette aspektet gir studien ny innsikt og betydelig, original kunnskap som er direkte og praktisk anvendbar for organisasjoner som ønsker å forbedre sitt nærværsarbeid.
 
Trust is a crucial component of effective management and organisational development. Trust-based and relational management has gained increasing attention in later years. This study adopts such an approach to illuminate how employers can reduce sick leave and increase employee presence. It attends to the significance of workplace attendance facilitation (nærværsarbeid), defined as strategies and measures to increase presence and prevent absence. This work has become a key responsibility of managers, and thus, it is vital to explore how managers experience their scope for action in order to lead in a way that promotes employee presence.

Working to increase employee presence requires a leader capable of comprehending organisational aims and regulations and leading through enacting behaviours that build secure relations and trust.

This study aims to contribute new insights into how managers navigate their scope for action to practice relational and trust-based leadership in improving workplace attendance. It seeks to understand the factors influencing and delineating managers’ opportunities for building and sustaining trusting relationships.

With this as its aim, this study asks: How do department manager perceive scope for action regarding leading trust-based and relational facilitation of workplace attendance? (nærværsarbeid)

This study employs qualitative research and in-depth interviews with five department managers in the health sector to respond to the research question and establish new knowledge. This sector was chosen because it has the highest national average sick leave rates. The empirical data was analysed using reflective thematic analysis, adopting a hermeneutical phenomenological point of view. In keeping with this approach, this study gives weight to interpretations describing the participants’ experiences and how these reflect the context in which they occurred. This analysis enabled the delineation of dynamics that influence managers’ ability to enact relational and trust-based management to increase employee presence.

This study examined how managers navigate the structural and bureaucratic frameworks within the organisation and how this impacts their ability to engage in leadership rooted in relationality and trust. Trustful relations give leaders a better starting point for comprehending the needs of diverse employees. This study casts light on department managers’ possibilities and limits as they attempt to balance organisational expectations with the need for a trust-based approach to further employee presence.

The results of this study reveal that:

-Managers experience a limited scope for action regarding validating employees, being present and close

engagement

-Managers do experience trust-based relations with employees

-Managers do see further possibilities for increasing presence at the workplace

Despite managers working relationally and wanting to be present and closely engaged with their employees, their scope of action for practising trust-based and relational leadership is limited. The findings show that there is room for trust but inadequate organisational support for actions and practices that support effective work towards increased presence. Managerial behaviour is influenced by relational and structural factors limiting managers’ ability to fulfil their intentions to validate and optimally support their employees.

This study thus suggests giving increased attention to the various ways structural barriers limit managers’ scope for action to increase workplace presence, and how these can be overcome to further trust-based management within the organisation.

By focusing on this aspect, the study gives new insight and significant, original knowledge of direct, practical use to organisations aiming to improve their workplace attendance.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit