Planning and conducting writing instruction in EFL primary classroom.
Abstract
Å kunne kommunisere på et fremmedspråk innebærer både muntlig og skriftlig kommunikasjon. Når man lærer et nytt språk, ligger hovedfokuset vanligvis på de muntlige ferdighetene. Likevel, i LK20, etter syvende trinn, er mer enn halvparten av kompetansemålene knyttet til den grunnleggende ferdigheten skriving. Det er derfor behov for økt fokus på skriveferdigheter i engelskundervisningen. Denne studien tar sikte på å undersøke hva lærere fokuserer på når de planlegger og gjennomfører skriveundervisning i engelsktimene.Tre ulike casestudier ble gjennomført med tre lærere der alle underviser på 5. trinn. Semistrukturerte intervjuer og observasjoner ble brukt som kvalitative forskningsmetoder. Jeg intervjuet først de tre lærerne, deretter observerte jeg dem i deres engelsktime der fokuset var skriving på engelsk, før jeg intervjuet dem igjen.Funnene viser at alle lærerne anser muntlige ferdigheter som den viktigste grunnleggende ferdigheten, med skriveferdigheter på tredje plass, etter lytteferdigheter. Likevel er de alle enige om at skriveferdigheter burde være viktigere enn de opplever at de er. Alle lærerne er tilbakeholdne med å gjennomføre mange frie skriveaktiviteter med elevene sine, og begrunner dette med at elevene synes skriving på engelsk er vanskelig. Når de ble spurt om hvordan de støtter elevene sine, fokuserer de hovedsakelig på én elev om gangen under skriveoppgaver. De nevner alle at det ikke er behov for differensiering under frie skriveoppgaver, siden dette er en oppgave der elevene skriver på sitt eget nivå. Lærerne synes det er vanskelig å finne tid til å gi tilbakemeldinger på elevenes skriving, og tilbakemeldingene skjer hovedsakelig muntlig i engelskundervisningen. Under intervjuet etter observasjonen var alle tre lærerne enige om at de ikke bør være redde for å gi elevene flere frie skriveoppgaver, og innså at elevene ville mestre oppgavene. Being able to communicate in a foreign language includes communication both orally and written. When learning a new language, the primary focus is the oral skills. Still, in LK20, after year seven, more than half of the competence aims focus on the basic skill writing. It is therefore a need for more focus on the writing skills in EFL classrooms. This study aims to investigate what teachers focus on when they plan and conduct writing instruction in EFL classrooms. Three different case studies were conducted with three teachers, all teaching 5th grade. Semi-structured interviews and observations were used as qualitative research methods, where I first interviewed the three teachers, then I observed them in their EFL classrooms during a writing instruction lesson before interviewing them again. The findings show that all the teachers find oral skills the most important basic skill, with writing skills in third place, after listening skills. Still, they all agree that writing skills should be more important than they experience it to be. All teachers are reluctant to do a lot of free-writing activities with their students, and base this on their experience that the students find EFL writing difficult. When asked about how they scaffold their students, they mainly scaffold one student at a time during writing tasks. They all mention that there is no need for differentiation during free-writing tasks, since this is a task where students write at their own level. The teachers find it difficult to find time to give feedback to the students’ writing, and the feedback mainly happens orally in the EFL classroom. During the interview after the observation, all three teachers agreed that they should not be afraid of handing out more free-writing tasks to their students and realized that their students would manage the tasks.