Fra skoleelev til arbeidstaker - overgangen til et arbeidsliv: Erfaringer og opplevelser fra unge voksne med autisme
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Unge mennesker med autisme, med gode ressurser og intellektuelleforutsetninger, kan fungere godt i arbeidslivet. Å få innsikt i deres erfaringer f ra skole ogarbeidsliv, er aktuelt for å undersøke hvilke strategier, tilpasninger eller faktorer somviser seg å kunne være betydningsfulle for en god overgang til arbeidslivet. Dennemasterstudien belyser dette tema, og har følgende problemstilling: Hvordan opplever ogerfarer unge voksne med autisme overgangen fra skoleløp til arbeidsliv?
Metode: Studiet bruker kvalitativ tilnærming, med intervju som metode. Det har blittgjennomført tre dybdeintervju med tre unge menn med autisme. Analysearbeidet tokutgangspunkt i å finne sammenhenger gjennom Kvale og Brinkmanns (2015)meningsfortetning av data. Intervju, analyse og presentasjon av funn ble systematisert ilike kategorier.
Hovedfunn: Studiets informanter opplever at utdanningsinstitusjoner og arbeidsplassersom tilrettelegger for struktur, oversikt og forutsigbarhet bidrar positivt til en godovergang til arbeidslivet. Praksis og arbeidsutplassering som en del av skoleløpet, viserseg også å være verdifull i for en smidig overgangsprosess. Viktige faktorer som bidrar tilmotivasjon og mestring inkluderer organisatoriske tilpasninger som rutinepregedeoppgaver, klart ansvarsområde, fleksibel arbeidstid, samt sosial og emosjonell støtte f rafamilie, venner og kollegaer. Arbeidsgiver og leder viser seg også å være en viktig faktorfor en god overgang.
Konklusjon: Funnene understreker viktigheten av å kartlegge individuelle behov, tahensyn til utfordringer som følger en autismediagnose, implementere realistiske menpassende tilpasninger, samt gi den sosiale støtten som trengs for at unge menneskermed autisme skal lykkes overgangen til arbeidslivet. Background: Young people with autism, possessing good resources and intellectualcapacities, can perform well in the workforce. Gaining insight into their experiences f romschool and work is essential to explore which strategies, adaptations, or factors can besignificant for a successful transition to the workplace. This master's thesis addresses thistopic with the research question: How do young adults with autism experience thetransition from school to work?
Method: The study employs a qualitative approach, using interviews as the method.Three in-depth interviews were conducted with three young men with autism. Theanalysis aimed to find patterns through Kvale and Brinkmann's (2015) meaningcondensation of data. The interviews, analysis, and presentation of findings weresystematically categorized.
Main Findings: The study's informants find that educational institutions and workplacesthat provide structure, clarity, and predictability contribute positively to a smoothtransition to the workforce. Internships and work placements as part of the educationalpath also prove valuable for an ef fective transition process. Key factors that contribute tomotivation and mastery include organizational adjustments such as routine tasks, clearresponsibilities, flexible working hours, and social and emotional support f rom family,f riends, and colleagues. Employers and supervisors are also identified as significantfactors for a successful transition.
Conclusion: The findings emphasize the importance of identifying individual needs,considering the challenges associated with an autism diagnosis, implementing realisticyet appropriate adaptations, and providing the necessary social support for young peoplewith autism to succeed in transitioning to the workforce.