Hva sier forskningslitteraturen fra 2000-2024 om hvordan man kan avdekke og forebygge bekymringsfullt skolefravær, og hvilke tiltak bør iverksettes for å øke nærværet for elever med høyt fravær?
Abstract
SammendragDenne masteroppgaven handler om bekymringsfullt skolefravær, med et spesielt søkelys på skolevegring. Oppgaven ser på årsakene til skolevegring og hva som skal til for å øke skolenærværet for elever som opplever skolevegring. Viktigheten av å gå på skolen for barn og unge er forankret i politiske styringsdokumenter, opplæringsloven og i læreplanen. Dessverre opplever for mange barn og unge en skolehverdag som blir så vanskelig, at de blir hjemme.Nasjonale undersøkelser viser at antallet barn og unge med bekymringsfullt skolefravær øker. Denne trenden bekreftes også av norsk og internasjonal forskning på fagfeltet. Det er et stort behov for å styrke kunnskapsgrunnlaget på barn og unge med bekymringsfullt skolefravær, slik at utviklingen kan snus.NIFU Rapport 2023:14 Spørsmål til Skole-Norge viser til at fraværet er økende i grunnskolen og i den videregående skolen. I rapporten melder kommuner og fylkeskommuner melder om at de har utviklet rutiner for oppfølging av bekymringsfullt fravær. Skoleledere og lærere melder om at selv om rutinene er på plass, så er det usikkerhet som gjelder hvordan konkrete tiltak bør gjennomføres.Kunnskapsdepartementet har i tildelingsbrev til utdanningsdirektoratet for 2022, bedt Utdanningsdirektoratet om å utrede bekymringsfullt skolefravær i grunnskole og videregående opplæring. Utdanningsdirektoratet fant i sin rapport fire områder som det er nødvendig å rette søkelyset mot; videreutvikle eksisterende støtteressurser, tydeliggjørende råd og veiledning fra nasjonale myndigheter, mobilisere laget rundt barn og unge. I tillegg er det viktig at det arbeides videre med å styrke kunnskapsgrunnlaget på bekymringsfullt skolefravær i Norge.Studiet i denne oppgaven har følgende problemstilling:Hva sier forskningslitteraturen fra 2000-2024 om hvordan man kan avdekke og forebygge bekymringsfullt skolefravær, og hvilke tiltak bør iverksettes for å øke nærværet for elever med høyt fravær?For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført en narrativ litteraturstudie, der jeg har satt søkelys på 11 relevante fagartikler om temaet. Mine mest sentrale funn peker mot tre faktorer for utvikling av bekymringsfullt skolefravær. Disse tre faktorene er; et opplevd utrygt skolemiljø, mangel på faglig mestring hos elevene og svake relasjoner mellom lærer og elev. AbstractThis master's thesis addresses concerning absenteeism in Norwegian schools, with a particular focus on school refusal. The thesis examines the causes of school refusal and what is needed to increase school attendance for students experiencing school refusal. The importance of attending school for Norwegian children and adolescents is anchored in political governance documents, the Education Act, and the curriculum. Unfortunately, many children and adolescents find school attendance so challenging that they stay at home. National surveys show that the number of children and adolescents with concerning school absenteeism is increasing. This is also confirmed by Norwegian and international research in the field. Therefore, there is a great need to increase knowledge about children and adolescents concerning school absenteeism, so the trend can be reversed. The NIFU Report 2023:14 Questions to the Norwegian school system points out that absenteeism is increasing in both primary and secondary schools. Municipalities and county councils report that they have developed routines for following up on concerning absenteeism, but school leaders and teachers report uncertainty about how to implement specific measures despite having these routines in place. The Ministry of Education tasked the Directorate of Education to look more closely at concerning absenteeism in Norwegian schools. The Directorate of Education identified four areas for further work. The objectives are continued knowledge development, further development of existing support resources, providing clear advice and guidance from national authorities, and mobilizing the team around children and adolescents. The study is illuminated through the following research question:What does the research literature from 2000-2024 say about how to detect and prevent concerning school absenteeism, and what measures should be implemented to increase attendance for students with high absenteeism? To answer the research question, I conducted a literature study, reviewing eleven articles. The main findings of the master's thesis point to three key factors in the development of school absenteeism: an unsafe school environment, lack of academic achievement, and weak teacher-student relationships.